مقایسه چاپ سابلیمیشن (تصعیدی) با چاپ سیلک اسکرین و چاپ مستقیم DTG

به گزارش مجله وبلاگ فروش، چاپ تصعیدی از محبوبیت روزافزونی برخوردار است. این چاپ نوعی چاپ دیجیتال است که از یک کاغذ ترانسفر استفاده می نماید. مزایا و معایب زیادی در خصوص چاپ تصعیدی وجود دارد، اما آنچه به طور کلی معین است این است که چرا گرایش به استفاده از این نوع چاپ رو به افزایش است. بنابراین، چاپ تصعیدی چیست؟

مقایسه چاپ سابلیمیشن (تصعیدی) با چاپ سیلک اسکرین و چاپ مستقیم DTG

جهت دریافت مشاوره خدمات هزینه طراحی کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

چاپ تصعیدی چیست؟

فرایند تصعید چگونه است ؟

تصعید یک فرایند شیمیایی است. به بیان ساده تر، در این فرایند، جامد بلافاصله و بدون عبور از مرحلۀ مایع به گاز تبدیل می گردد. هنگامی که دربارۀ چاپ تصعیدی سوال می گردد، باید بدانیم که این نام به خود رنگ مربوط می گردد. ما این نوع چاپ را چاپ تصعید رنگ نیز می نامیم، زیرا این رنگ است که تغییر حالت می دهد.

در ادامه در خصوص نحوۀ انجام این تغییر حالت شرح خواهیم داد.

بیشتر بخوانید : چاپ سابلیمیشن چیست ؟

فرایند مخالف تصعید چیست؟

خوب، به آن چگالش گفته می گردد، گرچه گاهی اوقات به نام تبرید نیز شناخته می گردد. چگالش زمانی رخ می دهدکه چیزی از حالت گاز به جامد منتقل می گردد که نباید با تقطیر که در آن ماده از حالت گاز به مایع منتقل می گردد، اشتباه گرفته گردد. بهترین مثال فرایند چگالش، تشکیل یخبندان است که در آن انتقال هوا به یک فرم جامد به طور مستقیم و بدون عبور از مرحلۀ مایع صورت می گیرد. مثال دیگر تشکیل دوده در دودکش ها است.

نحوۀ انجام چاپ تصعیدی چگونه است ؟

بنابراین، چاپ تصعیدی در واقع چگونه است؟ در اینجا قصد داریم به شرح جزئیات دقیق و اصلی و نحوۀ رنگ آمیزی در این فرایند بپردازیم.

در مرحلۀ اول، طرح شما روی یک کاغذ انتقال مخصوص چاپ می گردد. فرآیند چاپ با استفاده از جوهرهای مخصوص تصعید رنگ و به صورت تصویر آینه ای صورت می گیرد. این جوهرها جوهرهایی با پایۀ آب هستند که نسبت به جوهرهای شیمیاییِ سخت تر اثرات زیست محیطی کمتری دارند. پس از آن، فرایند انتقال با پارچه تنظیم شده و ترکیبی از گرما و فشار اعمال می گردد. این باعث می گردد که جوهرها از شکل جامد فعلی خود، مستقیماً به حالت گاز منتقل شوند.

جوهرها سپس به درون الیاف ماده نفوذ می نمایند و به طور دائمی به الیاف پیوند می خورند. نتیجۀ نهایی یک چاپ با کیفیت بالا با سطح بسیار پیچیده از جزئیات است.

بیشتر بخوانید : مقایسه چاپ سابلیمیشن (تصعیدی) با چاپ سیلک اسکرین و چاپ مستقیم DTG

چاپ تصعیدی برای چه مواردی استفاده می گردد؟

خوب، تا اینجا به سؤالات زیادی پاسخ داده ایم.

  • چاپ تصعیدی چیست؟
  • چگونه انجام می گردد؟
  • چه مفهومی دارد؟

تا به امروز جنبه های منفی بسیار ناچیزی برای این نوع چاپ دیده شده است. با این حال، معایبی وجود دارد. مثلاً تصعید روی پنبه یا ابریشم یا بیشتر پارچه های طبیعی مؤثر نیست. اما برای چاپ انواع هدایای تبلیغاتی مانند چاپ تی شرت، سویی شرت و جوراب، به شرط داشتن محتوای پلی استرِ بسیار بالا عالی است.

در نتیجه، اگر شما هوادار پنبۀ 100٪ طبیعی هستید، چاپ تصعیدی برای شما مناسب نیست. اما اگر خواستار پارچه های پُلی استر یا چند ترکیبی هستید - ما حدود 85٪ پلی استر را توصیه می کنیم - پس این نوع چاپ می تواند برای شما کاربردی باشد.

مزیت دیگر این نوع چاپ این است که کاربرد آن فقط به پارچه محدود نمی گردد. چاپ تصعیدی برای وسایل سخت نیز فوق العاده است، مثل لیوان، اتوماتیک، ساعت، تزئینات کریسمس، قوطی و غیره که این لیست می تواند بسیار گسترده باشد.

مقایسۀ چاپ تصعیدی با چاپ سیلک اسکرین

  • تیراژ چاپ - چاپ تصعیدی در ابتدای کار هزینۀ تنظیم بالایی دارد، در حالی که هزینۀ تنظیم در چاپ سیلک اسکرین هر بار بالا است. پس از یک بار صرف هزینۀ اولیه برای تنظیم، چاپ تصعیدی برای مقاصد کوچک و تیراژ کم چاپ مقرون به صرفه تر است. هر چند با چاپ های مقیاس تیراژ بالاتر نیز مسئله ای ندارد.
  • جزئیات - روش های چاپ سیلک اسکرین حاشیه های تیز ایجاد می نماید اما در چاپ تصعیدی به دلیل استفاده از روش های دیجیتالی، سطح جزئیات بسیار پیچیده و دقیق است. نه تنها می توانید با کیفیت عکاسی چاپ کنید، بلکه جزئیات آنقدر برجسته است که حتی می توانید اثر قلم مو را نیز نشان دهید.
  • رنگ ها - چاپ تصعیدی می تواند هر تعداد رنگ را با یک حرکت سریع چاپ کند، اما محدود به رنگ هایی است که می توانید در رایانه ایجاد کنید. خوشبختانه، این تعداد زیادی از رنگ ها را در بر می گیرد. چاپ سیلک اسکرین شما را محدود به استفاده از یک رنگ در هر بار چاپ می نماید و استفاده از چندین رنگ می تواند باعث بروز مسائل نشت رنگ یا هم ترازی گردد، اما می توانید هر رنگ دلخواه را مخلوط کنید.
  • طول عمر - چاپ سیلک اسکرین روی سطح ماده ای که روی آن چاپ می گردد قرار می گیرد، در حالی که چاپ تصعیدی به عمق الیاف نفوذ می نماید. این بدان معنی است که چاپ تصعیدی در برابر محو شدگی بسیار مقاوم است. این روش بیشتر روش های چاپ دیگر را زنده خواهد نمود.

بیشتر بخوانید : 10 فروشگاه برتر هدایای تبلیغاتی در سال 99 کدام است ؟

مقایسۀ چاپ مستقیم روی پوشاک (DTG) با چاپ تصعیدی

  • تیراژ چاپ - DTG نیز مانند چاپ تصعیدی، برای چاپ های تیراژ پایین تر مناسب است. با این وجود خواهید فهمید که در چاپ DTG ناحیۀ چاپ باید بسیار کوچکتر باشد. برای پوشاندن کامل یک پوشاک در چاپ می توانید از چاپ تصعیدی بهره ببرید، در حالی که DTG شما را محدود می نماید. وجود نیم متر مربع برای ناحیۀ چاپ ضروری خواهد بود، هر چند توصیه می گردد حدود 30 تا 40 سانتی متر به اطراف بچسبد.
  • جزئیات - با استفاده از DTG جوهر پراکنده پخش می گردد، بنابراین گرافیک و تصاویر با جزئیات نسبت به صفحه نمایش رایانۀ شما بیشتر پیکسل دار می شوند. چاپ تصعیدی، جزئیات دقیق و پیچیده ای را ارائه می دهد.
  • رنگ ها - محو شدگی ها، درخشش ها و گرادیان ها را به خصوص در لباس های رنگی، نمی توان با چاپ DTG تکثیر کرد چرا که در پالت های رنگی از رنگ های سبز و صورتی روشن استفاده می گردد و رنگ های فلزی می توانند مسئله ساز باشند. چاپ تصعیدی مناطق سفید را بدون چاپ باقی می گذارد، در حالی که DTG از جوهرهای سفید استفاده می نماید، که برای زمانی که نمی خواهید روی مواد سفید چاپ کنید، مفید است.
  • طول عمر - DTG به معنای واقعی کلمه جوهر را مستقیماً بر روی پوشاک اعمال می نماید، در حالی که با چاپ تصعیدی جوهر به طور دائمی بخشی از پوشاک می گردد. این بدان معنی است که با چاپ DTG ممکن است متوجه شوید که طرح شما به مرور زمان دچار فرسودگی، ترک خوردگی، پوسته پوسته شدن، یا سایش می گردد.

بیشتر بخوانید : چگونه تکنولوژی چاپ تصعیدی باعث تحول در صنعت چاپ دیجیتال شده است ؟

مقایسۀ چاپ تصعیدی با چاپ انتقال حرارتی

  • تیراژ چاپ - هر دو روش برای تیراژ پایین چاپ مناسب هستند و به دلیل هزینه های اولیۀ چاپ تصعیدی، اگر فقط قصد چاپ یک تیشرت هر دو ماه یکبار دارید، متوجه خواهید شد که چاپ انتقال حرارتی گزینۀ بهتری برای شما محسوب می گردد.
  • جزئیات - این به چاپگرها مربوط می گردد. چاپ انتقال حرارتی از یک چاپگر استاندارد استفاده می نماید، در حالی که چاپ تصعیدی از چاپگر ویژه ای استفاده می نماید که فرایند چاپ آن با کیفیت فوق العاده صورت می گیرد. به زمان هایی که سعی در چاپ عکس بر روی چاپگر خانگی دارید فکر کنید. آن لبه های تیره را به خاطر بیاورید.
  • رنگ ها - چاپ تصعیدی به شما امکان چاپ کلیۀ رنگ ها را می دهد، البته در صورت احتیاج می توانید آن رنگ ها را در رایانه فراوری کنید، اما می توانید ترکیبی از رنگ آبی تا سبز یا زرد را انتخاب کنید و در رنگ های بسیار خاص چاپ کنید. از آنجا که چاپ انتقال حرارتی از چاپگرهای جوهر افشان یا چاپگر لیزری استفاده می نماید، شما نمی توانید همیشه به همان پالت رنگ قبل دست یابید.
  • طول عمر - انتقال به معنای واقعی کلمه در این نوع چاپ صورت میگیرد یعنی چاپ انتقالی یک لایه را به روی پارچه منتقل می نماید. این نوع چاپ خود برش زن نیست (این بدان معنی است که اگر آن را برش نزنید، تمام لایۀ انتقال A3 یا A4 را خواهید داشت، خواه چاپ شده یا چاپ نشده). چاپ تصعیدی تنها باعث انتقال جوهرها می گردد، بنابراین هیچ احساس چسبندگی ای وجود ندارد، و جوهرها به یک قسمت دائمی مواد تبدیل می شوند، بنابراین دچار پوسته پوسته شدن و خراشیدگی نمی شوند.

بیشتر بخوانید : چگونه با استفاده از چاپ سابلیمیشن (تصعیدی) میتوان روی تیشرت چاپ زد؟

چاپ تصعیدی برای چه مواقعی باید مورد استفاده قرار بگیرید؟

خوب، پس از اینکه نگاه عمیقی به این نوع چاپ داشتیم، اجازه دهید تا مطلب را خلاصه کنیم. چاپ تصعیدی برای خطوط و جزئیات دقیق برجسته است و احتمالاً یکی از بهترین روش ها برای چاپ همه جانبه محسوب می گردد. با هزینه های تنظیم کم، این چاپ برای مقیاس های کوچک عالی است، و دوام چاپ تقریباً دائمی و بی نظیر است. اما این چاپ برای پارچه های طبیعی گزینۀ عالی ای محسوب نمی گردد و به پارچه های با 80-85٪ پلی استر احتیاج دارد. علاوه بر آن قسمت های سفید طرح بدون چاپ باقی می ماند که اگر بخواهید روی پارچه های تیره تر چاپ کنید، این امر می تواند مشکل ساز باشد.

منبع: مجله چاپخونه
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 9557

به "مقایسه چاپ سابلیمیشن (تصعیدی) با چاپ سیلک اسکرین و چاپ مستقیم DTG" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه چاپ سابلیمیشن (تصعیدی) با چاپ سیلک اسکرین و چاپ مستقیم DTG"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید