طبع کدو چیست و خواص و مصلحات آن کدامند؟

به گزارش مجله وبلاگ فروش، کدو جزء صیفی جات است که دارای انواع مختلفی مانند کدو سبز، حلوایی، تنبل، تزئینی و موارد دیگر است. پرکاربردترین نوع کدو در ایران کدو سبز و بعد از آن کدو حلوایی است. طبع کدو و خواص عالی موجود در آن باعث شده است این صیفی خوشمزه به اسم درمان برای بعضی بیماری ها در طب سنتی تجویز گردد.

طبع کدو چیست و خواص و مصلحات آن کدامند؟

در این مقاله قصد داریم ابتدا طبع کدو از نظر طب سنتی را بیان نموده و سپس به آنالیز خواص سلامتی آن بپردازیم.

طبع کدو سرد است یا گرم؟

مزاج کدو از نظر طب سنتی سرد و مرطوب است و انواع مصلحات آن زیره، نعناع، نمک، روغن زیتون، خردل، فلفل و آبغوره معرفی شده است.

مزاجانواع مصلحات
سرد و مرطوبزیره، نعناع، نمک، روغن زیتون، خردل، فلفل، آبغوره

خواص کدو چیست؟

1. داشتن پوستی شاداب و سلامت

کدو سرشار از مواد مغذی است که برای سلامت پوست عالی هستند. برای مثال، از نظر کاروتنوئیدها مانند بتاکاروتن که در بدن شما به ویتامین A تبدیل می گردد، بسیار غنی است. مطالعات نشان می دهد که کاروتنوئیدها مانند بتاکاروتن می توانند به اسم یک ضد آفتاب طبیعی عمل نمایند. پس از مصرف کدو، کاروتنوئیدها به اندام های مختلفی از جمله پوست شما منتقل می شوند و به محافظت از سلول های پوستی در برابر آسیب های اشعه UV یاری می نمایند.

کدو بعلاوه سرشار از ویتامین C است که برای پوست سالم لازم است. بدن شما به این ویتامین برای کلاژن سازی پوست احتیاج دارد. کلاژن پروتئینی است که پوست شما را قوی، کشیده و سالم نگه می دارد.

2. سرشار از مواد مغذی

کدو یک ماده بسیار مغذی و مفید برای بدن است. زیرا با اینکه در هر 245 گرم آن بیشتر از 49 کالری انرژی وجود ندارد، دارای 3 گرم فیبر، 245% ویتامین آ و 16% پتاسیم بوده و حدود 10% مس، منگنز، ویتامین B2 و ویتامین E دارد.

3. تضمین سلامت قلب

کدو سرشار از فیبر، ویتامین C و پتاسیم است. تمامی این مواد بر سلامتی قلب تاثیر دارند. به اسم مثال، مطالعات نشان داده اند که افرادی که اندازه بیشتری پتاسیم دریافت می نمایند فشار خون کمتری دارند و خطر سکته مغزی و بیماری های قلبی در آن ها کاهش پیدا می نماید.

بعلاوه مقادیر بالای آنتی اکسیدان در این صیفی جات خوشمزه با کاهش کلسترول بد خون، از سلامت قلب محافظت می نماید.

4. تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف کدو

کدو دارای مواد مغذی است که می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. بتاکاروتن فراوان در کدو بسته به احتیاج بدن شما، به ویتامین A تبدیل می گردد. مطالعات نشان می دهد که ویتامین A می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت نموده و به مبارزه با عفونت ها یاری کند. در مقابل، افرادی که کمبود ویتامین A دارند سیستم ایمنی ضعیفی هم خواهند داشت و سریع تر دچار انواع بیماری ها می شوند.

کدو بعلاوه سرشار از ویتامین C است، که فراوری گلبول های سفید خون را افزایش می دهد و به سلول های ایمنی یاری می نماید، تا به طور موثرتری کار نمایند و سریع تر زخم ها را بهبود دهند. در کنار دو ویتامین ذکر شده در بالا، کدو بعلاوه منبع خوبی از ویتامین E، آهن و فولات است که همگی در بهبود عملکرد سیستم ایمنی نقش دارند.

5. کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن

به دلیل وجود آنتی اکسیدان های فراوان در کدو، مانند ویتامین A، با مصرف این صیفی خوشمزه، رادیکال های آزاد بدن از بین می فرایند. رادیکال های آزاد ملکول هایی هستند که در اثر ترکیب سلول های بدن با اسیدهای چرب محیطی و بعلاوه فرایند متابولیک بدن شما تشکیل شده اند و در صورت ماندن در بدن به بافت های داخلی آسیب می رسانند.

از طرفی مصرف کدو باعث ایجاد بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و سکته مغزی می شوند. افزایش مصرف آنتی اکسیدان ها با استفاده از صیفی جاتی مانند کدو با از بین بردن این ملکول ها خطر ابتلا به بیماری های مزمن را تا حد زیادی کاهش می دهد.

6. کدو یک لاغرنماینده قدرتمند!

کدو یک ماده غذایی بدون چربی محسوب می گردد. این بدان معناست که با وجود داشتن مواد مغذی بسیار زیاد، کم کالری است. در حقیقت، کمتر از 50 کالری در هر فنجان (245 گرم) وجود دارد. در کنار آن حدود 94% آب دارد، که به خوبی بدن را هیدراته نموده و از شل شدن پوست به دلیل انواع رژیم لاغری، جلوگیری می نماید.

به عبارت ساده تر، کدو یک ماده غذایی مناسب برای کاهش وزن است، زیرا می توانید اندازه بیشتری از آن را نسبت به سایر منابع کربوهیدرات، مانند برنج و سیب زمینی، مصرف کنید اما کالری پایینی هم دریافت کنید. علاوه بر این، کدو تنبل منبع خوبی از فیبر است که می تواند به کاهش اشتهای شما یاری کند.

7. تقویت بینایی

کدو دارای ماده ای به نام لوتئین است که در کنار ویتامین A باعث تقویت بینایی می گردد. محتوای بتاکاروتن کدو ویتامین A لازم را در بدن شما فراهم می نماید. تحقیقات نشان می دهد که کمبود ویتامین A یک دلیل بسیار رایج در کوری است. در تجزیه و تحلیل 22 مطالعه، دانشمندان کشف کردند، افرادی که مصرف بیشتری از بتاکاروتن دارند، خطر ابتلا به آب مروارید به اندازه قابل توجهی در آن ها پایین می آید.

کدو تنبل بعلاوه یکی از برترین منابع لوتئین و زیگزانتین است که خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا (پبیماری چشمی که مهم ترین عامل کوری در افراد مسن است) را کاهش می دهد.

8. پیشگیری از سرطان

کدو سرشار از یک ماده آنتی اکسیدان قوی به نام کاروتنوئید است، که می تواند رادیکال های آزاد را خنثی نموده و از بدن در برابر انواع سرطان ها محافظت کند. از جمله سرطان هایی که کدو بیشترین تاثیر را در پیشگیری از آن ها دارد، می توان به سرطان گلو، لوزالمعده و سینه اشاره نمود.

سخن آخر

طبع کدو سرد و مرطوب است، به همین خاطر بهتر است همراه با یکی از مصلحاتش مصرف گردد. از کدوی سبز در انواع خورشت ها و از کدو حلوایی در تهیه انواع دسرها و کیک ها استفاده می گردد.

برای ما در پایین همین صفحه بنویسید شما از کدو چه استفاده هایی می کنید؟ منتظر نظرات و پیشنهادات خوب شما همراهان عزیز هستیم! شما همراهان عزیز می توانید در سایت خبرنگاران با طبع میوه هایی مانند طبع سیب و طبع ازگیل و خواص و مصلحاتشان در طب سنتی هم آشنا شوید.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 13183

به "طبع کدو چیست و خواص و مصلحات آن کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع کدو چیست و خواص و مصلحات آن کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید