وزیر خارجه چین به ظریف چه گفت؟

به گزارش مجله وبلاگ فروش، ایرنا نوشت: وزیر خارجه چین اظهار کرد: پکن با هرگونه اقدام یک جانبه ای که برجام را تضعیف کند مخالف است و همچنان به حمایت از اجرای این توافق و قطعنامه 2231 شورای امنیت و حل و فصل سیاسی مساله هسته ای ایران ادامه خواهد داد.

وزیر خارجه چین به ظریف چه گفت؟

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش وزارت خارجه چین، وانگ یی روز شنبه در ملاقات با همتای ایرانی خود در استان یون نن چین با بیان اینکه پکن همواره متعهد به حفظ اقتدار و اثربخشی توافق جامع هسته ای ایران بوده است گفت: ما بر این باوریم که حفاظت از توافق جامع به معنای حفاظت از دستاوردهای چند جانبه گرایی، حفاظت از روش سودمند حل مسائل به وسیله تبادل نظر و مشاوره و حفاظت از اقتدار سازمان ملل و شورای امنیت است.

او گفت: کشورش برای تأمین دغدغه های امنیتی مشروع همه طرفها، پیشنهاد می نماید یک بستر گفت و گوی چند جانبه منطقه ای با هدف حفاظت از برجام ایجاد گردد.

وزیر خارجه چین گفت: در این بستر همه ذینفعان به طور مساوی مشارکت داشته باشند و به وسیله گفت و گو و بحث در خصوص راه چاره های سیاسی و دیپلماتیک به حل مسائل امنیتی پیش روی منطقه خلیج فارس در خاورمیانه بپردازند.

وی از چین و ایران به عنوان شرکای استراتژیک و دارای روابط راهبردی نام برد و گفت: چین مایل به تقویت ارتباط با ایران، تشدید همکاری در زمینه های مختلف از جمله مبارزه به کرونا و همکاری با سایر کشورها برای دفاع از چند جانبه گرایی، مخالفت با قلدری یک جانبه و حفظ عدالت بین المللی و منافع مشترک کشورهای در حال توسعه است.

وانگ یی با اشاره به اینکه دنیا امروز دستخوش تغییرات عمده ای است که در یک قرن گذشته مشاهده نشده است اضافه نمود: دنیا با یک سری تهدیدها و چالش های جدید روبرو است.

او گفت: بیش از هر زمان دیگری، جامعه بین المللی احتیاج به حمایت از چندجانبه گرایی، رعایت انصاف و عدالت و افزایش همکاری ها دارد.

وزیر خارجه ایران نیز در این ملاقات چین را به خاطر دستاوردهای عظیمش در مبارزه با اپیدمی کرونا و توسعه ملی مورد ستایش قرار داد و گفت: دنیا چند قطبی فرایند اجتناب ناپذیری است و هژمونی تک قطبی پایدار نیست.

ظریف اضافه نمود: چین در حال تبدیل شدن به یک نیروی عظیم دنیای است و نقش بسیار مهمی در تغییر ساختار دنیا دارد.

وی با بیان اینکه ایران از حمایت گسترده چین از مبارزه ایران با بیماری همه گیر کرونا سپاسگزار است گفت که تهران مایل است همکاری با چین را در زمینه های مختلف تقویت کند تا به طور مشترک با یک جانبه گرایی مخالفت نموده و از چند جانبه گرایی حمایت کند.

او ادامه داد: ایران از اعلامیه چین مبنی بر یاری به کشورهای در حال توسعه برای دریافت واکسن قدردانی می نماید.

ظریف همچنین نقش مهم چین را در حفاظت از توافق برجام یاداوری کرد و اضافه نمود: تهران در خصوص مسئله هسته ای ایران مایل است با همکاری چین، روسیه و اتحادیه اروپا به طور موثر اثربخشی توافق نامه جامع را حفظ کند.

وزیر خارجه ایران گفت: تهران از ابتکار چین برای ایجاد یک سکوی تبادل نظری چند جانبه در منطقه خلیج فارس استقبال می نماید و امیدوار است که همه طرف ها انعطاف پذیری نشان دهند و به طور مشترک صلح و ثبات منطقه ای را حفظ نمایند.

دو طرف همچنین در خصوص موضوعات بین المللی و منطقه ای مورد علاقه مشترک دیدگاههای عمیقی رد و بدل کردند.

3111311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 7725

به "وزیر خارجه چین به ظریف چه گفت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر خارجه چین به ظریف چه گفت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید