جامعه پیشرفته تر نیازمند عملیات رسانه ای عالمانه تر است، نقش رسانه در ارتقابخشی به تصمیم گیری های فردی و اجتماعی

به گزارش مجله وبلاگ فروش، مدیرعامل خبرگزاری فارس گفت: رسانه می تواند در تصمیم گیری های فردی و اجتماعی نقش زیادی داشته باشد.

جامعه پیشرفته تر نیازمند عملیات رسانه ای عالمانه تر است، نقش رسانه در ارتقابخشی به تصمیم گیری های فردی و اجتماعی

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس در نخستین کنفرانس ملی علوم شناختی و رسانه که صبح امروز در تالار شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: همه ما در زندگی روزانه دائما در حال تصمیم گیری هستیم، روزانه ممکن است ده ها تصمیم را در حوزه فردی و جمعی که به تناسب جایگاه و مسوولیتی که در زندگی داریم اتخاذ کنیم.

وی اضافه کرد: هر اندازه که این تصمیمات دقیق و روشن باشد، طبیعتاً راستا روبه جلوی حرکتی ما عالمانه تر پیموده خواهد شد، برعکس این موضوع هم کاملا محتمل است که بار ها روبرو بودیم در جامعه تصمیم های غلط چه خسارت و زیان هایی در جامعه و کشور به همراه داشته است.

مدیرعامل خبرگزاری فارس، گفت: بسکمک از معضلات و مشکلاتی که ریشه یابی می کنیم در سطح جامعه برمی گردیم به تصمیمات غلطی که اتخاذ شده است و از این نظر لطمات این تصمیم برای فرد و جامعه هم اتفاق افتاده است بنابراین باور داریم جامعه ای به پیشرفت می رسد که مجموع آن جامعه بتوانند تصمیمات صحیحی اتخاذ کنند.

تیرانداز اضافه کرد: به این سوال می رسیم که رسانه چطور می تواند در راستا ارتقا بخشیدن به تصمیمات ایفای نقش کند، سوالی که سرشروعش از این کنفرانس شروع شده است، یکی از وظایف رسانه ها اطلاع رسانی به مخاطبان است.

* تفاوت نگاه به مخاطب در رسانه اسلامی و غیراسلامی

وی ادامه داد: مردم برای اینکه تصمیم بگیرند، اخبار را از رسانه ها می شنوند و می بینند و بعد بسکمک از تصمیمات رقم می خورد، اما در فرایند تصمیم گیری علاوه بر خبر، مراحل دیگری حائز اهمیت است که عموما با کارکرد های ذهن و مغز درگیر است، تفکر و تعقل که یکی از عناصر کلیدی تصمیم گیری است در ذهن و مغز انسان دنبال می شود و رسانه ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرایند عمل کنند، در رسانه هایی که غیراسلامی هستند عمدتا مداخله در فرایند تصمیم گیری از طریق تغییر و ایجاد باور ها انجام می شود.

مدیرعامل خبرگزاری فارس گفت: در این نوع رسانه ها تقویت باور ها در راستا اهداف سرمایه داری شکل می گیرد و سرنوشت مخاطب چندان برای رسانه مهم نیست. اما رسانه های ما که پایبند به ارزش های دینی هستند رسانه را به مثابه یک دانشگاه می بینند، ما مأموریت یک رسانه را تعالی و رشد مخاطب می انگاریم و طبیعی است که رشد مخاطب همراه با رشد تفکر و فرایند تعقل در ذهن ها است.

وی با بیان اینکه معتقدیم انجام یا تغییر یک رفتار بدون فکر و تعقل چندان ماندگار و مهم نیست، گفت: آنجا که با اختیار می توانیم تغییر رفتار بدهیم می گوییم در راستا اهداف پیروز بوده ایم.

تیرانداز ادامه داد: مقوله تفکر مثل ورزش برای مغز است، مسائل سخت و پیچیده راحت تر توسط انسان های متفکر حل می شود، بنابراین رسانه ای که رسالت خودش را رشد مخاطب می داند از طریق ارائه اخبار مفید مخاطب را در راستا درست رهنمون می کند.

* علوم شناختی چگونه بر پیروزیت رسانه تاثیر می گذارد

وی در ادامه به ارتباط میان علوم شناختی و رسانه اشاره کرده و گفت: علوم شناختی اینجاست که باید به کمک رسانه بیاید، علوم شناختی کارکرد های مغز را در نظر می گیرد و تمام این کار ها برای این است که رسانه اثرگذاری بیشتری داشته باشد به طوریکه نخستین مساله شناخت مخاطب است و اینکه برای چه مخاطبی کار انجام می دهیم.

وی گفت: علوم شناختی کمک بسزایی به رسانه می کند، بعد از مخاطب شناسی موضوع اثرسنجی مدنظر قرار می گیرد، هم اثرگذاری و هم مخاطب شناسی دو مقوله جدی است که از آن طریق علوم شناختی به کمک رسانه می آید و مقوله اثرسنجی مهم جلوه می کند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس گفت: باور داریم اگر رسانه پیشرفت کند، می تواند راستا پیشرفت و توسعه کشور را هموارتر و سریع تر انجام دهد، اگر بخواهیم اقتصاد، سیاست و اجتماعی پیشرفته تر داشته باشیم باید رسانه های عالمانه تر و دقیق تری داشته باشیم.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 2907

به "جامعه پیشرفته تر نیازمند عملیات رسانه ای عالمانه تر است، نقش رسانه در ارتقابخشی به تصمیم گیری های فردی و اجتماعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جامعه پیشرفته تر نیازمند عملیات رسانه ای عالمانه تر است، نقش رسانه در ارتقابخشی به تصمیم گیری های فردی و اجتماعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید