85 درصد تالاب های دنیا از بین رفته اند

به گزارش مجله وبلاگ فروش، کارشناس تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نتایج گزارش اخیر صندوق حیات وحش گفت: بر اساس این گزارش 85 درصد تالاب های دنیا طی 50 سال اخیر از بین رفته اند همچنین یک پنجم گونه های وحشی به شدت در معرض خطر انقراض هستند.

85 درصد تالاب های دنیا از بین رفته اند

اصغر مبارکی در گفت و گو با خبرنگاران ضمن اشاره به آخرین شرایط تنوع زیستی دنیا براساس گزارش های بین المللی اظهارکرد: صندوق دنیای حیات وحش هر دو سال یک بار گزارشی را تحت عنوان گزارش کره حیات منتشر می نماید. این گزارش تاکید می نماید که اگر قرار است حیات انسان روی کره زمین ادامه یابد، ضروری است که تنوع زیستی حفظ گردد. تعداد زیادی از افراد تصور می نمایند که تنوع زیستی فقط در حوزه مسائل مربوط به محیط زیست مطرح است درحالی که بسیاری از فعالیت های بشر از جمله فعالیت مالی و توسعه جوامع، امنیت غذایی و... بدون حفظ تنوع زیستی امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه گزارش اخیر صندوق دنیای حیات وحش تغییر و تحولات حوزه تنوع زیستی در بازه زمانی 1970 تا 2016 را مورد آنالیز قرار داده است، توضیح داد: مهمترین شاخص مورد آنالیز در گزارش حیات کره، شاخص کره حیات است که انواع گونه ها را به لحاظ فراوانی رصد می نماید. در آخرین گزارش صندوق دنیای حیات وحش که اخیرا منتشر شده است بیش از 21 هزار جمعیت از گونه های مختلف پستانداران، پرندگان، خزندگان و دوزیستان مورد پایش قرار گرفته اند.

کاهش 68 درصدی شاخص کره حیات

این کارشناس تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه از این 21 هزار جمعیت 400 گونه با جمعیت 5000 نفر جدید بوده اند و در گزارش سال های قبل حضور نداشتند، گفت: آنالیز این 21 هزار جمعیت، کاهش 68 درصدی گونه های پایش شده از سال 1970 تا 2016 را نشان می دهد. این یعنی شاخص کره حیات 68 درصد کاهش یافته است که نشانگر شرایط نزولی جمعیت گونه های گیاهی و جانوری دنیا است.

به گفته مبارکی بر اساس گزارش صندوق دنیای حیات وحش 75 درصد از زمین های عاری از یخ کره زمین تغییر و تحول یافته اند همچنین عمده اقیانوس های ما روی کره زمین آلوده هستند و 85 درصد تالاب ها از بین رفته اند. صید بیش از حد، آلودگی، فاضلاب های صنعتی و امسانی و توسعه مناطق ساحلی عمده فشارهای بشر بر اقیانوس ها است.

وی در ادامه توضیح داد: مهمترین علت از بین رفتن تنوع زیستی در کشورهای مختلف دنیا تغییر کاربری اراضی است یعنی جنگل ها و مراتع روی سطح کره زمین از بین رفته و به زمین های کشاورزی تبدیل شده اند همچنین بر اساس این گزارش زیستگاه های آب شیرین (رودخانه ها، تالاب ها، دریاچه ها و...) بیشترین آسیب را از نابودی تنوع زیستی طی 50 سال اخیر دیده اند. بر اساس اطلاعات این صندوق دنیای از سال 1700 تا به امروز 90 درصد تالاب ها از بین رفته اند و این مسئله تاثیر زیادی بر از بین رفتن تنوع زیستی محیط های آبی داشته است.

این کارشناس تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اکوسیستم های آب شیرین به عنوان یکی از مهمترین زیستگاه های هر سرزمین هستند و نابودی آن ها آسیب زیادی به گونه های جانوری درشت جثه مانند ماهیان خاویاری، کروکودیل ها و اسب های دریایی و... وارد نموده است.

کاهش 84 درصدی آب های شیرین دنیا

مبارکی با بیان اینکه بر اساس شاخص کره حیات آب های شیرین در سطح زمین به طور متوسط 84 درصد کاهش یافته اند، گفت: بر اساس شاخص تنوع زیستی، آستانه تنوع زیستی 90 درصد برآورد شده است. یعنی ما باید 90 درصد از تنوع زیستی سطح کره زمین را تا به امروز حفظ می کردیم اما این شاخص در گزارش صندوق دنیای حیات وحش 70 درصد برآورد شده است.

وی در ادامه گفت: گروه های بسیار تاثیرگذاری که به آن ها توجهی نمی گردد - مانند حشرات - به صورت عمده از بین رفته اند.

مبارکی با اشاره به اینکه در این گزارش به عوامل از بین رفتن تنوع زیستی اشاره شده است، اظهار کرد: علاوه بر تخریب زیستگاه ها عواملی مانند برداشت بیش از حد از اکوسیستم به ویژه در محیط های آبی، ورود گونه های مهاجم و انواع آلودگی ها و تغییر اقلیم در از بین رفتن تنوع زیستی نقش دارند.

یک پنجم گونه های وحشی در معرض خطر انقراض

این کارشناس تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در سرانجام با بیان اینکه یک پنجم گونه های وحشی به دلیل مسائل مرتبط با تغییرات اقلیم در معرض خطر انقراض هستند، توضیح داد: حتی پیش بینی می گردد که با وضع موجود نتوانیم این گونه ها را از انقراض نجات دهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 7167

به "85 درصد تالاب های دنیا از بین رفته اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "85 درصد تالاب های دنیا از بین رفته اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید