کنترل دوپینگ نخبه های ورزش ایران با پاسپورت بیولوژیک

به گزارش مجله وبلاگ فروش، به گزارش خبرنگاران، اعضای شورای اجرایی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) در نشست اخیر خود که هفته گذشته برگزار گردید، صدور پاسپورت بیولوژیک برای ورزشکاران را مصوب کردند.

کنترل دوپینگ نخبه های ورزش ایران با پاسپورت بیولوژیک

بر این اساس ورزشکاران بیشتر از همواره در تیررس نظارت افسران مبارزه با دوپینگ خواهند بود و کنترل دوپینگ شان جدی تر از قبل انجام می گردد. در واقع چیزی شبیه به آنچه آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) در خصوص بعضی ورزشکاران شاخص و برای نمونه گیری از آنها در زمان های مختلف مسابقه ای و غیرمسابقه ای انجام می دهد.

دکتر مهرزاد خلیلیان دبیرکل نادو در مصاحبه با خبرنگاران ضمن ارائه شرحات تکمیلی در خصوص پاسپورت بیولوژیک و ضرورت استفاده از آن در کنترل دوپینگ ورزش ایران، در خصوص شرایط لازم برای به کارگیری آن نیز شرح داد.

شیوع روش های ارتکاب به دوپینگ

وی ابتدا اشاره ای به شیوع روش های مختلف برای ارتکاب به دوپینگ داشت و گفت: طی سال های گذشته دوپینگ و روش های ارتکاب به آن در بسیاری موارد از خودِ مقوله ورزش پیشی گرفت طوریکه مکانیزم ها و روش هایی به غیر از استفاده از مواد نیروزا هم برای دوپینگ به کار گرفته می شد. دوپینگ خونی یا استفاده تیراندازان از نوعی لنز از جمله این موارد بود.

دلیل کنترل دوپینگ ورزشکاران خارج از مسابقه

سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی ادامه داد: به همین دلیل بود که آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) کنترل دوپینگ ورزشکاران حتی خارج از مسابقه را در دستور کار قرار داد به خصوص که این ادعا اثبات شد بعضا ورزشکاران بیش از یک بار اقدام به دوپینگ می نمایند. طوریکه با تزریق خون، به تدریج میزان گلبول قرمز و غلظت خون شان افزایش پیدا می کرد که نوعی دوپینگ به حساب می آید.

خلیلیان در این مورد اضافه کرد: اینگونه شد که کنترل دوپینگ ورزشکاران در بازه های زمانی متفاوت جزو محورهای کاری وادا نهاده شد. البته آنچه برای انجام این اقدام لازم بود در اختیار داشتن اطلاعات زمانی و مکانی از ورزشکاران بود. بدین ترتیب بعضی ورزشکاران مورد نظر وادا ملزم شدند به اینکه اینگونه اطلاعات را در اختیار این نهاد بین المللی قرار دهند و هر گونه تغییر در خصوص آن را نیز اطلاع رسانی نمایند.

صدور پاسپورت بیولوژیک برای ورزشکاران نخبه ایران

وی با تاکید بر اینکه شکل گیری پاسپورت بیولوژیک اینگونه شروع شد، گفت: حالا ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) ایران میخواهد پاسپورت بیولوژیک را برای ورزشکاران داخلی تهیه کند و اینگونه فرآیند کنترل دوپینگ را قانونمندتر و جدی تر دنبال کند تا شاید درصد ارتکاب به این پدیده کمتر گردد. این برنامه صرفا در خصوص ورزشکاران نخبه و مورد نادو اجرا می گردد.

مهرزاد خلیلیان در ادامه مصاحبه با خبرنگاران در خصوص چگونگی کنترل دوپینگ ورزشکاران با استفاده از پاسپورت بیولوژیک هم شرحاتی ارائه کرد.

استفاده از تست خون در پاسپورت بیولوژیک

سرپرست فدراسیون پزشکی توضیح داد: کنترل دوپینگ با استفاده از پاسپورت بیولوژیک به صورت تست خونی متوالی انجام می گردد. بنابراین در این شیوه فقط از تست خون استفاده خواهد شد.

محرومیت ورزشکار بدون کشف ماده نیروزا

به گفته دبیرکل نادو، نمونه گیری و کنترل دوپینگ با استفاده از پاسپورت بیولوژیک اینگونه است که با انجام آزمایش خون، غلظت هموگلوبین، هماتوکریت و رتیکو لوسیت اندازه گیری و چارت می گردد. این نمونه ها در نوبت های مختلف مورد آنالیز و مقایسه قرار می گیرند. در صورتیکه تغییرات سوپر فیزیولوژی خارج از محدوده فیزیولوژیک دیده گردد، حدس زده می گردد که ماده نیروزا استفاده شده است. به همین دلیل به صورت غیرمستقیم و بدون کشف ماده یا داروی ممنوعه، ورزشکار محروم می گردد.

خلیلیان همچنین با یادآوری استفاده از تست خون در پاسپورت بیولوژیک در خصوص چگونگی محرض دوپینگ ورزشکار در نمونه ادرار اینگونه شرح داد: در نمونه ادرا غلظت استروئید اندازه گیری و چارت می گردد. این نمونه های ذخیره شده در نوبت های مختلف مقایسه شده و در صورت مشاهده تغییر خارج از محدوده فیزیولوژیک، استفاده ورزشکار از داروی ممنوعه محتمل می گردد و به همین دلیل وی محروم خواهد شد.

فعال شدن پاسپورت بیولوژیک ورزشکاران ایرانی در گرو همکاری با قطری ها

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی همچنین تاکید نمود: به کارگیری پاسپورت بیولوژیک و فعال کردن مستلزم همکاری با آزمایشگاه آکردیته است. ایران اجازه چنین کاری را ندارد. بنابراین در برنامه ای که برای همکاری با آزمایشگاه قطر داریم این مسئله را هم لحاظ نموده ایم. بعد از انعقاد قرارداد و شروع همکاری باقطری ها، پاسپورت بیولوژیک و صدور آن برای ورزشکاران نخبه را شروع می کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 2654

به "کنترل دوپینگ نخبه های ورزش ایران با پاسپورت بیولوژیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنترل دوپینگ نخبه های ورزش ایران با پاسپورت بیولوژیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید