مرحوم سید محمود موسوی تشییع شد

به گزارش مجله وبلاگ فروش، به گزارش خبرنگاران به نقل از پژوهشگاه میراث فرهنگی، محمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری امروز یکشنبه در مراسم تشییع پیکر سیدمحمود موسوی باستان شناس پیشکسوت که با حضور گسترده باستان شناسان، مرمت گران وسایر کارکنان و دوستداران میراث فرهنگی برگزار گردید گفت: خدمات مرحوم موسوی و کوشش های خستگی ناپذیر او در طول سالهای پربار عمرش بر تمامی افرادی که در این جمع حاضر هستند پوشیده نیست .

مرحوم سید محمود موسوی تشییع شد

بهشتی توضیح داد:حقیقتا باید به جامعه باستان شناسی تسلیت گفت به دلیل اینکه دانشمندی را از دست داده است شخصیتی که به لحاظ علمی، اخلاقی، سلوک و از همه نظر عمر ارزنده ای را طی کرد.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: همه روزی از این جهان خواهیم رفت و هیچ یک ماندگار نیستیم ولی آنچه از خود به جا خواهیم گذاشت مهم است.

بهشتی با اشاره به نخستین باری که در یکی از سایت های باستان شناسی حضور یافته و یک گمانه لایه نگاری را ازنزدیک مشاهده نموده است، توضیحات باستان شناس را بسیار تکان دهنده توصیف کرد .

وی گفت: از آن جهت تکان دهنده که دیدم هر کسی در عمرش هر کاری انجام دهد بالاخره یک نشانه هایی از خودش در لایه ای که مربوط به او است باقی می گذارد و همه قاعدتا باید جوابگوی همان لایه مربوط به خودمان باشیم .

او توضیح داد: زمانی که به زندگی مرحوم موسوی نگاه می کنم می بینم لایه پرباری از خود به جای گذاشته است. به واقع مرحوم موسوی در عرصه کار علمی، زندگی شخصی و اخلاق که امروزه باید دوباره به جامعه باستان شناسی ایران بازشود یادگارهای خوبی به جا گذاشته است .

وی فرزندان مرحوم موسوی را به راستی نمایندگان شایسته وی دانست و تلخی از دست دادن این گوهر گرانبها را به خانواده مرحوم موسوی تسلیت گفت .

موسوی باستان شناسی ادیب بود

حمیده چوبک رییس پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگرینیز سید محمود موسوی را مردی از نسل پاک دستان، باستان شناسی ادیب و شاعر خواند که هیچ گاه به معنای واقعی نخواهد مرد .

وی اضافه نمود:ما گمان می کنیم که می رویم و ردی از ما باقی نمی ماند ولی مطمئنا رد هر انسانی با منش، رفتار، اخلاق، شیوه زندگی و اندیشه او باقی می ماند.

چوبک مرحوم موسوی را یکی از بزرگان باستان شناسی ایران و میراث فرهنگ غنی کشور دانست که یادگارهایی زیادی از وی در کارهای علمی و پژوهشی حوزه میراث فرهنگی به یادگار مانده است .

وی درادامه از پسران و همسر موسوی به عنوان مهمترین یادگار های او یاد کرد و گفت :جامعه باستان شناسی کشور سال جاری با از دست دادن مرحوم عدل و موسوی سال سختی را پشت سر گذاشت .

رییس پژوهشکده باستان شناسی اظهار امیدواری کرد نسل باستان شناسانی تا این اندازه اخلاقی، متعهد، ادیب و سرنوشت ساز در کشور باقی بماند.

هر سنگری در حوزه باستان شناسی با حضور موسوی قابل فتح بود

مهدی حجت معاون و قائم مقام پیشین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با اشاره به مسائل حوزه میراث فرهنگی در دهه های نخستین انقلاب اسلامی و زمان جنگ گفت :گواهی می دهم در طول چند دهه آشنایی با مرحوم موسوی با وجود مسائل زیاد هیچ گاه لبخند از صورت او پاک نشد و این ویژگی ای بود که علاوه بر دانش و فضیلت اش راه های سخت را آسان می کرد .

او با بیان اینکه همه رفتنی اند و آنچه باقی می ماند تأثیری است که افراد در جهان می گذارند توضیح داد : مرحوم موسوی تنها یک متخصص باستان شناسی نبود و تسلطی که به فرهنگ ایرانی در روبروه با موارد مختلف داشت او را به مرد فرهنگ تبدیل نموده بود.

حجت با اشاره به مسائل اقتصادی میراث فرهنگی، درک ضعیف مسئولین نسبت به موضوع و حفاری های غیر مجاز در دهه شصت توضیح داد :من به دلیل سن کم در هنگام ریاست سازمان بسیار از روبرو با مسائل در ترس بودم اما به پشتوانه حضور مرحوم موسوی و شیرازی پشتوانه پیدا می کردم . با توجه به سلوک، منش، منطق و مهربانی که از مرحوم موسوی سراغ داشتم مطمئن بودم که از هیچ مأموریتی دست خالی باز نمی شود

وی با بیان اینکه هر سنگری را با حضور موسوی می شد در حوزه باستان شناس فتح کرد گفت :او با اینکه با هیأت های خارجی کار می کرد و دانش وسیعی در این زمینه داشت هیچ گاه مرعوب نظر آنها نبود.

حجت مرحوم موسوی را فردی همواره حاضر دانست و گفت : او با اینکه تمام زندگی اش را صرف باستان شناسی نموده بود در تربیت فرزندان شایسته و اداره خانواده بسیار پیروز بود.

وی اضافه نمود:اگر مرحوم نگهبان رفت امثال موسوی را از خود به جای گذاشت ما نیز باید مراقب این باشیم که وقفه ای در این تسلسل پیش نیاید زیرا که امثال موسوی می فرایند اما آنچه باقی می گذارند راهی است که آنها طی نموده اند و سرمشقی است که ما می توانیم از آنها بگیریم .

باستان شناسی یاور حفاظت گران

محمد حسن محب علی معاون سابق حوزه حفظ واحیای سازمان میراث فرهنگی دیگر سخنران این مراسم گفت : مرحوم موسوی یکی از باستان شناسانی بود که در طول سالهای فعالیت ام در حوزه حفاظت به من بسیار یاری می کرد و هر زمان که به همفکری احتیاج داشتم حاضر بود .

او با بیان اینکه یاران یکی یکی از میان ما می فرایند و سازمان را تنها می گذارند مرحوم موسوی را یکی از باستان شناسان همکار با مرمت گران و حفاظتگران خواند که خاطرات زیادی از وی به یادگار مانده است

محب علی گفت :دلم می سوزد که یک همچین آدم هایی که در خصوص میراث فرهنگی و حفاظت دغدغه دارند از میان ما می فرایند .

مرحوم موسوی معلم اخلاق بود

محمد حسن طالبیان معاونت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با قرائت این بیت؛ سعدیا مردم نکونام نمیرد هرگز...، نیک نامی مرحوم موسوی را ماندگار دانست و گفت:او هیچ گاه از میان ما نرفته است .افتخار داشتم در خوزستان، شیراز و اردبیل از دانش مرحوم بهره بگیرم .

طالبیان مرحوم موسوی را بخشنده در علم، معلم اخلاق و فردی دانست که به اخلاق میراث فرهنگی زیبنده بود .برکت وجود مرحوم موسوی در میراث فرهنگی و خانواده اش پایدار بماند .

باستان شناس و محققی فرهنگی

سید منصور نوروز زاده چگینی مدیرسابق پژوهش های باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز مرحوم موسوی را فردی سلیم النفس، راضی، تسلیم، دانا و مهربان نسبت به حوزه تاریخ، چه آنچه که در دل زمین از گذشته مانده و چه آنچه در زندگی جاری در دسترس ما است دانست .

وی مرحوم موسوی را بی اغراق یکی از چهره هایی خواند که نگاه باستان شناسی را به یک محقق فرهنگی تبدیل نموده است زیرا که باستان شناسی برای او راه دستیابی به فرهنگی بود که از گذشته طولانی دست به دست در دل ساکنان این سرزمین به ما رسیده است.

چگینی گفت: موسوی مطمئنا امروز راضی و آزاد مانند آهویی به دوراز تقیدات زندگی است که دشت پهناور حقیقت در مقابل چشمانش قرار گرفته است .

49سال با عشق در کنار مرحوم موسوی زندگی کردم

همسر مرحوم موسوی در این مراسم با قدردانی از حضور گسترده مسوولان، باستان شناسان و حضار گفت :49سال در کنار او آموختم و تمامی لحاظ زندگی ام را با عشق سپری کردم خدار ا شکر می کنم که در طول این سالها به او خدمت نموده ام و با بزرگ کردن فرزندانش توانسته ام به فرهنگ کشور خدمت کنم .

زنده یاد موسوی درسال 1366مدیریت پژوهش های باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی را برعهده داشتوی در سال1373به عنوان دبیراجرایی نخستین گردهمایی باستان شناسی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی شوش رابرگزار کرد این باستان شناس پیشکسوت در کاوش های میدانی باستان شناسی فراوانی مشارکت داشته و یا سرپرستی آنها را برعهده داشته است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 3058

به "مرحوم سید محمود موسوی تشییع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرحوم سید محمود موسوی تشییع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید