ضعف معماری در اطراف حرم حضرت معصومه (س)

به گزارش مجله وبلاگ فروش، خبرنگاران/قم یکی از اساتید بزرگ معماری ایتالیایی معتقد است: ساخت ساختمان های بزرگ اطراف حرم نشانگر ضعف معماری است.

ضعف معماری در اطراف حرم حضرت معصومه (س)

جهت دریافت خدمات اجرای روف گاردن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

به گزارش خبرنگاران، ژوآنی اسپالا در همایش تخصصی نگاهی گذرا به شهرسازی قم پیرامون شهرسازی مذهبی و هجوم معماری غربی در تالار شهرداری قم اعلام کرد: در معماری قم ضروری است به بافت اصیل و مذهبی آن توجه ویژه ای کرد و در ساختمان های دینی این فرهنگ و بافت اصیل را مد نظر قرار داد. در معماری قم ضروری است به بافت اصیل و مذهبی آن نیز توجه ویژه ای کرد و در ساختمان های دینی این فرهنگ و بافت اصیل را مد نظر قرار داد. شهرسازی باید اصالت فرهنگی و مذهبی خود را حفظ کند و در آن پیغامی مطابق با فرهنگ آن جا داشته باشد.

وی با انتقاد از بعضی از ساختمان سازیها در قم اعلام کرد: در این شهر وقتی تا حدی از حرم مطهر فاصله می گیریم ساختمان های بزرگ مانع از دیدن حرم می گردد که خود نشان گر ضعف معماری است.

این معمار ایتالیایی توضیح داد:برای من افتخار بزرگی است که در این نشست تخصصی حضور دارم که مباحث صریح را در خصوص معماری قم را مطرح می نمایند مباحثی که نه تنها برای قم بلکه برای دنیا می تواند نمونه و مهم باشد. باید با توجه به انتقاداتی که در خصوص ساختمان سازی و معماری در این شهر مذهبی می گردد راه عملی پیدا و مسائل مطرح شده را برطرف کرد.

اسپالا اظهار داشت: معماری از نظر شهرسازی و ویژگی های اجتماعی و مالی و ... اهمیت دارد از این رو باید کاستی ها و مسائل را ارزیابی کرد و باید مباحث علمی و تخصصی را وارد معماری کرد و برنامه ریزی و طرح ریزی جامعی را به کار گرفت.

این استاد معماری ایتالیایی گفت: یکی از نکات مهم در معماری توجه به آمایش سرزمین و ویژگیهای منطقه ای است به طوری که می توان با توجه به معماری از فرهنگ و تمدن و میراث فرهنگی صیانت کرد. بافت های سنتی گویای فرهنگ اصیل و غنی قم است و معماری نباید این فرهنگ اصیل را تحقیر نماید بلکه باید در برابر آن تعظیم کند.

وی در خصوص دیگر ویژگی های معماری اعلام کرد: در معماری حفظ سرزمین و محیط زیست هم صندلی مهمی دارد.

در این نشست تخصصی به باغها و بوستان های سنتی هم اشاره شد که نمادها و پیغام های زیادی را در بر دارد و این پژوهشگر معماری در این زمینه اظهار کرد: منظور از باغ های سنتی فقط درخت و بلبل و چمن نیست بلکه چینش و معماری در باغ های سنتی باید پیغام معنوی داشته باشد نه اینکه در آن نگاه مادی و تجاری مد نظر قرار گیرد.

وی اظهار داشت: در معماری اصیل باید فضای سبز و طبیعت را احیاء کرد. همچنین اماکن مقدس، مساجد و خانه های سنتی ایرانیان هر کدام باید با ویژگی های معنوی و مذهبی مرتبط باشد.

اسپالا اعلام کرد: باید میان بخش های قدیمی و سنتی شهر و بخش جدید در ساختمان سازی یک نوع سازگاری ایجاد کرد نه اینکه یک معماری مدرن خالی از اصالت و مصرف گرایانه را معرفی کرد تا فرهنگ سنتی از میان برود.

وی در باره معماری منازل گفت: منازل نباید به صورت یک سکونت گاه و خوابگاه تعریف گردد بلکه منازل جای آرامش و زندگی است و مدرنیته نباید دشمن فرهنگ و تمدن باشد بلکه باید موجب ارتقای فرهنگ اصیل باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 1867

به "ضعف معماری در اطراف حرم حضرت معصومه (س)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضعف معماری در اطراف حرم حضرت معصومه (س)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید