شکست گروه 20 در نهایی کردن توافق کاهش فراوری نفت

به گزارش مجله وبلاگ فروش، کشور های مهم فراورینماینده نفت روز آدینه نتوانستند در چهارچوب نشست گروه 20 توافق کاهش فراوری برای تقویت قیمت نفت را نهایی نمایند.

شکست گروه 20 در نهایی کردن توافق کاهش فراوری نفت

به گزارش گروه مالی خبرنگاران به نقل از رویترز، در حالی که به رغم پیشنهاد ترامپ مبنی بر پادرمیانی اخلافات میان عربستان و مکزیک همچنان ادامه دارد، کشور های مهم فراورینماینده نفت روز آدینه نتوانستند در چهارچوب نشست گروه 20 توافق کاهش فراوری برای تقویت قیمت نفت را نهایی نمایند.

اوپک به رهبری عربستان و متحدان این سازمان به رهبری روسیه که مجموعا گروه اوپک پلاس را تشکیل می دهند روز پنجشنبه توافقی را برای کاهش 10 میلیون بشکه فراوری خود تهیه نموده بودند. روسیه و اوپک گفته بودند که انتظار دارند آمریکا و سایر فراورینمایندگان نیز با پیوستن به این کوشش ها 5 میلیون بشکه دیگر از فراوری جهانی نفت بکاهند.

اما کوشش ها برای انعقاد این توافق زمانی به در بسته خورد که مکزیک اظهار داشت تنها یک چهارم رقم پیشنهادی اوپک پلاس از فراوری نفت خود می کاهد.

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس جمهوری مکزیک روز آدینه گفت ترامپ پیشنهاد نموده که آمریکا هم از طرف مکزیک مقداری از فراوری خود بکاهد. پیشنهادی غیرمعمول از سوی رئیس جمهوری که مدت ها خود یکی از منتقدان اوپک بوده است.

ترامپ که عربستان را تهدید نموده بود در صورت عدم حل مشکل مازاد عرضه در بازار بر نفت وارداتی از این کشور تعرفه وضع خواهد نمود، گفته واشنگتن حاضر است با به دوش کشیدن بخشی از کاهش فراوری به مکزیک یاری کند. اما این پیشنهاد هم هنوز نتوانسته به نهایی شدن توافق یاری کند.

دو منبع مطلع گفتند عربستان روز پنجشنبه و همچنین روز آدینه یعنی زمانی که این کشور میزبان مصاحبه های وزرای انرژی کشور های گروه 20 بوده با مکزیک درگیر شده است.

چند ساعت پس از سرانجام گفت وگوها، در بیانیه سرانجامی نشست گروه 20 هیچ اشاره ای به کاهش فراوری یا مقدار کاهش فراوری نشد و تنها به اقدامات برای تضمین ثبات بازار اشاره شد. تعیین نیست که اکنون توافق اوپک پلاس چگونه قرار است نهایی گردد.

دن برویلت وزیر انرژی آمریکا در مصاحبه های گروه 20 گفت: ما از همه کشور ها می خواهیم از تمام ابزار های خود برای یاری به کاهش مازاد عرضه نفت استفاده نمایند. وی گفت آمریکا به وسیله کاهش طبیعی فراوری نفت خود به دلایل مالی از کوشش ها برای کاهش فراوری حمایت می نماید. وی گفت فراوری نفت آمریکا تا سرانجام سال 2020 ممکن است بین 2 تا 3 میلیون بشکه کاهش یابد.

بازار های نفت روز آدینه تعطیل بود، اما به رغم شروع مصاحبه ها بر سر کاهش فراوری، قیمت ها در روز پنجشنبه افزایش نیافت، زیرا به گفته تحلیلگران حتی کاهش 15 میلیون بشکه ای فراوری نفت نیز مانع از رفع شدن مازاد عرضه موجود در بازار نمی گردد.

به گفته رئیس جمهوری مکزیک کشورش حاضر است به جای 400 هزار بشکه پیشنهادی از سوی اوپک پلاس، 100 هزار بشکه از فراوری خود بکاهد، اما ترامپ با بخشندگی به من گفته که آن ها قرار است با کاهش 250 هزار بشکه ای فراوریشان به ما یاری نمایند.

بر اساس توافق تهیه شده توسط اوپک پلاس باید تمام اعضا فراوری خود را 23 درصد کاهش دهند و فراوری عربستان و روسیه نیز هر کدام 2.5 میلیون بشکه کاهش یابد. همچنین عراق باید در ماه های می و ژوئن بیش از یک میلیون بشکه از فراوری خود بکاهد. نروژ و کانادا که در خارج از چهارچوب اوپک پلاس قرار دارند هم گفته اند اگر توافق اجرایی گردد حاضرند فراوری نفت خود را کاهش دهند.

به گفته موسسه یو بی اس کاهش فراوری های وعده داده شده همچنان ناکافی است و ما همچنان پیش بینی می کنیم قیمت نفت برنت در سه ماهه دوم سال جاری به 20 دلار یا حتی پایین تر برسد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 3837

به "شکست گروه 20 در نهایی کردن توافق کاهش فراوری نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکست گروه 20 در نهایی کردن توافق کاهش فراوری نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید