سامانه ملی آموزش های الکترونیکی ایجاد می گردد، ترکیب آموزش مجازی و حضوری، دستاورد کرونا در آموزش عالی

به گزارش مجله وبلاگ فروش، ویروس کرونا در کشور منجر به تحول مثبتی در عرصه آموزش های مجازی شد تا با ماندگار شدن کلاس مجازی در پاییز، آموزش های ترکیبی به عنوان یک مدل آموزشی در کنار آموزش حضوری در شرایط پساکرونا ماندگار شوند.

سامانه ملی آموزش های الکترونیکی ایجاد می گردد، ترکیب آموزش مجازی و حضوری، دستاورد کرونا در آموزش عالی

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل و کار در انگلیس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، در همان ماه اولی که مدارس و دانشگاه ها به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور تعطیل شدند، سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به همه حدس ها از زمان بازگشایی دوباره محیط های آموزشی اظهار داشت که تاریخ های اعلامی برای بازگشایی مدارس و دانشگاه ها از نظر ما بی اعتبار است. آخرین جایی که در کشور بازگشایی می گردد مدارس و دانشگاه ها هستند.

امروز در پنجمین ماه ورود ویروس کرونا به کشور، ثابت شد که پیش بینی اولیه مسوولان وزارت بهداشت صحیح بوده و حتی کلاس های مجازی در پاییز هم ماندگار شدند.

افزایش دوره های مجازی در دانشگاه ها و پردیس های دانشگاهی در سال های اخیر

اما کرونا باعث شد که تقریبا همه جمعیت دانشجویی کشور با آموزش مجازی آشنا شوند. در مدت کوتاهی شاهد راه اندازی آموزش مجازی در اغلب دانشگاه های کشور بودیم که کار ارزشمند و سختی بود و در شرایط عادی هرگز به این سرعت عملیاتی نمی شد و رفته رفته و با گذشت زمان، این شیوه جدید آموزش بهبود یافت و ارتقا پیدا کرد.

یعقوب محمدی رئیس دانشگاه بو علی سینای همدان در گفت وگو با خبرنگار درباره تجربه جدید آموزش مجازی که به طور گسترده در کشور اجرایی شد، گفت: پیش از این هم اغلب دانشگاه های مطرح و پیشرو در کشورهای پیشرفته به موضوع آموزش مجازی توجه جدی نموده بودند و بسیاری از دروس و دوره ها در این دانشگاه ها به صورت مجازی برگزار می شد که در حال حاضر هم به دلیل شیوع ویروس کرونا در دنیا، این رویه گریز ناپذیر شده است.

وی گفت: به تبع توسعه آموزش مجازی در دانشگاه های دنیا در کشور ما هم از چند سال پیش به موضوع آموزش مجازی توجه شده و شاهد بودیم که در سال های اخیر دوره های مجازی متعددی در دانشگاه ها و پردیس های دانشگاهی شکل گرفت.

محمدی توضیح داد: با این حال در سال های اخیر هم اساس آموزش، بر آموزش حضوری بود و باوجود حرکت تبیین الزامات آموزش مجازی، هنوز حرکت عملیاتی جدی برای مجازی شدن بخشی از دروس یا رشته های آموزش ها انجام نشده بود.

رئیس دانشگاه بو علی سینای همدان گفت: در حال حاضر هم به دلیل شیوع ویروس کرونا در دنیا، این رویه گریز ناپذیر شده است.کرونا باعث شد که تقریبا همه جمعیت دانشجویی کشور با آموزش مجازی آشنا شوند. در مدت کوتاهی شاهد راه اندازی آموزش مجازی در اغلب دانشگاه های کشور بودیم که کار ارزشمند و سختی بود و در شرایط عادی هرگز به این سرعت عملیاتی نمی شد.

وقتی آموزش مجازی در دانشگاه ها فقط 8 درصد بود

آنچه که از شواهد امر در دانشگاه پیداست، سهم کم آموزش مجازی از آموزش های دانشگاهی قبل از شیوع ویروس کرونا بود.

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این باره به خبرنگار، می گوید: قبل از شیوع ویروس کرونا در کشور، اساس آموزش های کشور بر آموزش حضوری پایدار بود و سهم آموزش مجازی در دانشگاه ها کمتر به 8 درصد می رسید اما دانشگاه ها به سرعت حرکت به سمت آموزش های غیرحضوری را شروع کردند و بعضی از دانشگاه ها در زمانی کمتر از یک ماه به آمار 90 درصد آموزش مجازی در دروس نظری رسیدند و امروز از مرحله ارایه دروس نظری گذشته ایم و وارد مرحله ارایه دروس عملی و کارگاهی شده ایم.

وی گفت: در مجموع با وجود اشکالات و نواقصی که در این جهت دیده می گردد؛ اما معتقدیم که شرایط فعلی در آموزش مجازی در کشور یک دستاورد عظیم است و باید برای ارتقای آن بیش از پیش کوشش کنیم.

مزایای آموزش الکترونیکی و آموزش ترکیبی

در همه این سال ها مزایای آموزش الکترونیکی یا حداقل آموزش ترکیبی بر کسی پوشیده نبود؛ اما نبود اجبار و محدودیت زمانی این گذار را طولانی و حتی غیرضروری نموده بود. اما اکنون که راه دیگری جز آموزش مجازی یا آموزش ترکیبی وجود ندارد، مزیت های روش های نوین هم عیان تر شده است.

علی اکبر صفوی مسئول کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره مزیت های آموزش الکترونیکی و آموزش ترکیبی به خبرنگار، گفت: پس از شیوع ویروس کرونا در کشور در مدت کوتاهی شاهد فراهم شدن سریع زیرساخت های آموزش مجازی در اغلب دانشگاه های کشور بودیم که اقدام ماندگار و ارزش آفرینی بود.

وی ادامه داد: این تغییرات مثبت، امروز و در آینده ثروت های عظیمی را برای جامعه دانشگاهی و کشور به ارمغان خواهد آورد و نه تنها اکنون می توانیم نتایج این اقدامات را در ادامه و متوقف نشدن حرکت آموزش عالی در کشور ببینیم، بلکه اثرات این تغییر شیوه در آینده نظام آموزش عالی کشور و تغییر سبک آموزش در کشور، بیش از پیش نمایان خواهد شد.

مسئول کارگروه تخصصی آموزش های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ها گفت: در نتیجه تغییر فرآیندهای مرسوم آموزشی، در مدت کوتاهی تقریبا همه جمعیت دانشجویی و اساتید کشور با آموزش مجازی آشنا شدند و مهارت های کار در این رویه ها را فراگرفتند که این مهارت آموزی همگانی و در سطح وسیع در نظام آموزش عالی اقدام ارزشمندی است.

صفوی اضافه نمود: یکی دیگر از دستاوردهای آموزش مجازی در دوران شیوع کرونا، فراوری و جمع آوری حجم زیادی محتوا درسی به صورت الکترونیکی بود که به مرور این منابع علمی بیشتر از این هم افزایش خواهد یافت. در شروع آموزش های مجازی موضوع محتوای درسی متناسب با این نوع آموزش یکی از چالش ها بود که با گذشت کمی از شروع آموزش ها به تدریج اساتید و دانشگاه ها در این باره به خوبی عمل کردند و شاهد هم افزایی در این زمینه بودیم.

سامانه ملی و جامع آموزش های الکترونیکی ایجاد می گردد

اما در شرایطی که با وجود همه نواقص و کاستی ها، برآیند کلی تجربه آموزش های مجازی و ترکیبی مثبت ارزیابی می گردد، لزوم یکپارچه سازی و جمع آوری دستاوردهای حاصل شده احساس می گردد.

در این باره منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم بر تجمیع و نگهداری از دستاوردهای آموزش های الکترونیکی و ترکیبی در دانشگاه ها تاکید نموده و گفته: باید یک سامانه ملی و جامع آموزش های الکترونیکی برای جمع آوری همه ظرفیت های ایجاد شده و تجربه های آموزشی به دست آمده در دوران کرونا ایجاد و از اطلاعات آن برای یاری به همه موسسات آموزش عالی استفاده گردد. باید بتوانیم در تجربه های آینده از تجربه های قبلی استفاده کنیم که این شیوه ای است که دانشگاه های عظیم دنیا هم برای برطرف نقاط ضعف خود از آن استفاده می نمایند.

وی تاکید دارد: حراست از دستاوردهای خوب آموزش های الکترونیک در دانشگاه ها ضروری است و باید برای کم کردن نواقص سخت افزاری و نرم افزاری موجود و استفاده از روش آموزش های ترکیبی به عنوان یک مدل آموزشی در کنار روش آموزش حضوری در شرایط پساکرونا برنامه ریزی جدی گردد.

درباره آموزش مجازی در دانشگاه ها در ایام کرونا ویدئوی زیر را ببینید:

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 5460

به "سامانه ملی آموزش های الکترونیکی ایجاد می گردد، ترکیب آموزش مجازی و حضوری، دستاورد کرونا در آموزش عالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سامانه ملی آموزش های الکترونیکی ایجاد می گردد، ترکیب آموزش مجازی و حضوری، دستاورد کرونا در آموزش عالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید