دیپلماسی ویروسی؛ فرصتی برای ترمیم وجهه چین

به گزارش مجله وبلاگ فروش، با کاهش شمار مبتلایان به کروناویروس در چین و گسترش آمار ابتلا به این ویروس در دیگر کشورها، پکن با ارائه تجربه و تجهیزات خود در مقابله با این بیماری به دنبال ساختن اعتبار و تصویری از یک قدرت مسئول برای خود است.

دیپلماسی ویروسی؛ فرصتی برای ترمیم وجهه چین

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران، دیپلمات های چین به دنبال ارائه این پیغام بوده اند که می توانند شیوع ویروس کرونا را کنترل نمایند و خوستار کاهش محدودیت های مسافرتی علیه شهروندان چین بوده اند. طبق گزارش وزارت امور خارجه چین، آن ها بیش از 400 مصاحبه انجام داده و بیش از 300 مقاله منتشر نموده اند.

خبرگزاری رویترز نوشته است، این ها بخشی از اقدام برای تغییر وجهه چین پس از مورد انتقاد قرار دریافت به دلیل واکنش های اولیه این کشور در برابر کروناویروس است که موجب تشدید گسترش آن شد.

پکن حتی این باور را که کووید 19 از این کشور سر بر آورده نیز زیر سوال می برد.

آلفرد وو، استادیار دانشکده سیاست گذاری عمومی در دانشگاه ملی سنگاپور اظهار کرد: چین به دقت در حال بازسازی وجهه تخریب شده خود پس از شیوع کروناویروس جدید است اما این واقعیت که دولت چین واکنش به موقع در برابر گسترش آن را به تاخیر انداخته و بحرانی بین المللی را منجر شده، بازسازی وجهه آن را تقریبا غیرممکن می نماید.

بخشی از این اقدام، به چالش کشیدن فرضیه منشاء این بیماری است که گفته می گردد از فروشگاهی در ووهان شیوع پیدا نموده که به طور غیرقانونی گوشت حیوانات وحشی را می فروخته است.

سخنگوی وزارت خارجه چین در توییتر نوشته است: موارد تایید شده ابتلا به کووید 19 ابتدا در چین بود اما منشاء آن لزوما چین نبوده است. ما همچنان در حال پیگیری ریشه آن هستیم.

دیوید هو، محقق ایدز در دانشگاه کلمبیا اما می گوید، تقریبا می توان با اطمینان چین را آغازگر این بیماری دانست.

چین در حالی که بارها آمریکا را به ایجاد اضطراب از این ویروس متهم نموده است، به کشورهایی مانند ایران، ایتالیا و کره جنوبی که بیش از دیگر کشورها درگیر این بیماری شده اند، ارائه یاری نموده است.

پکن این هفته یک تیم پزشکی به همراه 250 هزار ماسک و 5000 کیت تست کروناویروس به ایران فرستاد که شعر معروف سعدی یعنی بنی آدم اعضای یک پیکرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند روی بسته آن نوشته شده بود.

وانگ یی، وزیر خارجه چین این هفته اظهار کرد، گسترش کروناویروس نشانگر احتیاج دنیای به راه ابریشم سلامتی است.

وانگ هویائو، رییس مرکز چین و دنیای سازی و مشاور کابینه چین با اشاره به سابقه چین در هدیه دادن خرس های پاندا گفت: این کشور در کوشش است تا حسن نیت و دوستی خود را با رویکردی شبیه به دیپلماسی پاندا به دنیا نشان دهد. این دیپلماسی پزشکی همچنین کوشش دارد تا وجهه منفی چین طی سال های گذشته را نیز ترمیم کند.

شانگهای نیز نیم میلیون ماسک صورت به شهر دئگو که مرکز شیع کرونا در کره جنوبی است، ارسال نموده است. یک اتحادیه تجاری در استان ججیانگ چین هم 2600 عینک محافظتی به شهر تورین ایتالیا فرستاده است.

پژوهشگران معتقدند که درگیری نظام های سیاسی با کروناویروس فرصتی را برای پکن ایجاد نموده است تا با یاری به آن ها صندلی و اعتبار خود را بهبود ببخشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 3154

به "دیپلماسی ویروسی؛ فرصتی برای ترمیم وجهه چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیپلماسی ویروسی؛ فرصتی برای ترمیم وجهه چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید