خبرنگاران معدوم سازی جوجه های یک روزه به جای کاهش فراوری تخم مرغ نطفه دار

به گزارش مجله وبلاگ فروش، تهران- خبرنگاران- معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه قرار نبوده است جوجه های یک روزه معدوم شوند، گفت: به دلیل افت قیمت جوجه هایی که در جوجه کشی باقی می مانند و پس از 24 ساعت از عمرشان دیگر بفروش نمی فرایند، بعضی پرورش دهندگان جوجه مجبور به معدوم سازی جوجه های مازاد شده اند.

خبرنگاران معدوم سازی جوجه های یک روزه به جای کاهش فراوری تخم مرغ نطفه دار

مرتضی رضایی روز شنبه درباره انتشار تصاویری در شبکه های مجازی مبنی بر معدوم سازی میلیون ها قطعه جوجه یک روزه در بعضی استان های کشور اضافه نمود: گوشت مرغ با توجه به اینکه اصلی ترین پروتئین سبد مصرف خانوار است، فراوری بالایی دارد به طوری که طبق آمارها در بعضی ماه ها بین 200 تا 240 هزار تن و سالانه بیش از دو میلیون و 600 هزارتن فراوری گوشت مرغ داریم.

معاون امور فراوریات دامی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه برای فراوری این حجم، ماهانه باید 120 تا 130 میلیون قطعه جوجه یکروزه فراوری گردد، اظهارداشت: پس از خاتمه 45 روز همان میزان، گوشت مرغی مصرفی مردم فراوری می گردد.

وی توضیح داد: با توجه به شیوع بیماری کووید - 19 و شرایط تعطیلی اماکن عمومی مثل دانشگاه ها، سلف ها، رستوران ها، هتل ها و تالارها و غیره، مصرف مرغ کاهش پیدا کرد و همین امر باعث افت شدید قیمت مرغ شد.

معاون امور فراوریات دامی وزیر جهاد کشاورزی گفت: به طوری که امروز به طور میانگین مرغداران هر کیلوگرم مرغ فراوریی خود را سه هزار تومان کمتر از قیمت مصوب می فروشند که زیان سنگینی به این صنعت وارد شده است.

وی یکی از راهکارهای آنی و فوری برون رفت از این چالش را کاهش فراوری جوجه یکروزه که منشا فراوری گوشت مرغ است، عنوان نمود و اضافه نمود: طبق نظر ستاد تنظیم بازار قرار شد به جای فراوری 125 میلیون قطعه جوجه یکروزه در ماه این میزان به 115 میلیون قطعه کاهش یابد و بر همین اساس مرغداران موظف شدند فراوری جوجه را کاهش دهند.

رضایی با بیان اینکه انتشار صحنه های معدوم سازی در فضای مجازی به هیچ عنوان قابل قبول نیست، اظهارداشت: قرار نبود جوجه یکروزه معدوم گردد.

معاون امور فراوریات دامی وزیر جهاد کشاورزی توضیح داد: قرار بود طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار برای کاهش فراوری، حجم تخم مرغ نطفه دار و تخم مرغ نطفه داری که در دستگاه جوجه کشی قرار می گیرد کاهشی گردد یعنی قبل از اینکه به جوجه تبدیل شوند کاهش فراوری پیدا کنیم.

وی اضافه نمود: اما متاسفانه به دلیل افت قیمت جوجه هایی که در جوجه کشی باقی می مانند و پس از 24 ساعت از عمرشان دیگر بفروش نمی فرایند، مرغداران و پرورش دهندگان جوجه مجبور به معدوم سازی جوجه های مازاد شده اند زیرا نگهداری از آنها نیز باعث انتشار آلودگی در محیط مرغداری می گردد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام اضافه نمود: این یک روال بسیار طبیعی در صنعت مرغداری در تمام دنیاست و جوجه هایی که به فروش نمی فرایند معدوم می شوند.

وی فرایند فراوری گوشت مرغ را سه ماهه عنوان نمود و ادامه داد: برای فراوری جوجه یکروزه تخم مرغ 21 روز در دستگاه جوجه کشی و برای فراوری مرغ 45 روز زمان ضروری است این درحالیست که گله های مرغ مادر همه در یک روز تخمگذاری نمی نمایند بلکه در هفته های مختلف تخم مرغ فراوری و در دستگاه جوجه کشی خوابانده می گردد.

رضایی گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش مصرف اکنون روزانه شاهد میلیارد ها تومان ضرر صنعت مرغدای کشور هستیم.

وی درباره انتشار فیلم معدوم سازی و جریحه دارشدن احساسات مردم دراین شرایط سخت گفت: اکنون نامه ای برای دادستانی کل کشور و دستگاه های نظارتی آماده نموده ایم که به موضوع انتشار فیلم معدوم سازی در فضای مجازی ورود پیدا نمایند که این افراد با چه اهدافی فضای روانی کشور را تحت تاثیر قرار داده اند.

معاون امور فراوریات دامی وزیر جهاد کشاورزی اضافه نمود: مردم عادی اطلاع تخصصی از روال موضوع معدوم سازی ندارند زیرا ماهانه سه میلیون جوجه تخمگذار خروس معدوم می گردد و کسی فیلم نمی گیردو در شبکه های مجازی پخش نمی کند اما اینکه باچه نیت هایی این فیلم ها به شکل وسیع منتشر شده است جا دارد که دستگاه های نظارتی ورود موثری داشته باشند.

رضایی با تاکید براینکه به طور حتم انتشار دهندگان این تصاویر مرغداران و فراورینمایندگان نبوده اند اظهارداشت: مرغداران تحت فشار هستند اما به دنبال این نیستند با این روش ها خود را موجه جلوه دهند.

وی توضیح داد: اکنون دولتمردان، وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و دیگر دستگاه ها پای کار هستند و با سرعت عمل ورود پیدا می نمایند.

وی گفت: اکنون روزانه بین یک هزارو 500 تا یک هزارو 600 تن مرغ مازاد داخل کشور توسط شرکت پشتیبانی امور دام خریداری می گردد تا ضرر و زیان مرغداران کاهش یابد اما این که با چه نیتی و غرضی این فیلم ها منتشر شده برای ما جای شک و شبه دارد.

وی درباره خسارات ناشی از معدوم سازی جوجه یکروزه و پرداخت ان به مرغداران اضافه نمود: پرداخت خسارت توسط بیمه شامل فرایند معدوم سازی مازاد فراوری نمی گردد و بیمه ها خسارت معدوم سازی ناشی از بیماری ها را می پردازند.

منبع: ایرنا
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 3999

به "خبرنگاران معدوم سازی جوجه های یک روزه به جای کاهش فراوری تخم مرغ نطفه دار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران معدوم سازی جوجه های یک روزه به جای کاهش فراوری تخم مرغ نطفه دار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید