خبرنگاران برخوردهای سیاسی-امنیتی آفت جان اقتصاد

به گزارش مجله وبلاگ فروش، تهران- خبرنگاران- روزنامه ایران در یادداشتی نوشت: کشورها اصولاً فعالیت ها و تصمیم گیری های خود را روی 3 محور تعریف می نمایند؛ امنیت، اقتصاد و دموکراسی این سه محور اصلی هستند که هرکشوری درخور شرایط حال حاضر خود، آن را انتخاب می نماید.

خبرنگاران برخوردهای سیاسی-امنیتی آفت جان اقتصاد

روزنامه ایران پنجشنبه 20 آذر در یادداشتی به قلم سیدحمید حسینی دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق، آورده است: ایران به سبب شرایط خاصی که در دوران جنگ تحمیلی داشته ایم، در یک برهه از زمان محور امنیت اساس سیاست ها و تصمیم گیری ها بود. اما حالا حدود 7 الی 8 سال است که ملاحظه می کنیم رهبر معظم انقلاب، اولویت کشور را فاز اقتصاد و تمرکز روی توسعه آن می دانند و دستور و شعارهای سال را بر مبنای این محور یعنی اقتصاد تعریف می نمایند.

با وجود این درک درست از احتیاج کشور، اما شاهدیم که یک دیدگاه در بدنه تصمیم سازی کشور فعال است که به جای اولویت دهی به دستور مالی، مدام در کوشش است که شرایط کشور را امنیتی جلوه دهد و بر مبنای محور امنیت تصمیم گیری و عمل کند. این گروه با تفکر خاص خود و سیاسی کاری اجازه نمی دهند که فعالیت مالی و پیشرفت کشور محور اصلی گردد و پیوسته به دنبال تبلیغ جهان هراسی هستند و نمی خواهند که ارتباطات با کشورهای جهان عادی گردد و توسعه یابد.

یک علت آن هم سخت بودن علم اقتصاد و تبدیل آن به موضوع در مقابل محورهای سیاسی و امنیتی است. برای اقتصاد نمی توان یک نسخه ابتدایی و مبتنی بر توان داخلی پیچید و بازار هدف را به داخل محدود کرد. اقتصاد یک علم است و فراتر از مسأله امنیت تعریف می گردد. به عبارتی، اقتصاد می تواند در صورت موفقیت، امنیت را نیز تأمین کند. صحنه مالی پیچیده است و اما در بخش امنیت و با موضوع سیاست معادلات را خیلی آسان می توان زیر سؤال برد و هر حرف و سخنی را نقض کرد و به تقابل با دیگران پرداخت؛ آن هم بدون آنکه شرایط گوینده و موقعیتی را که در آن قرار گرفته است در نظر گرفت.

اما با توجه به تأکیداتی که از سوی رهبر معظم انقلاب بر اهمیت دادن به اقتصاد جاری است، باید بدانیم که برای توسعه تنها نمی توان اتکا به بازار داخل و سرمایه گذاری داخلی را ملاک قرار داد. به طور مثال در بعضی از فراوریات زمانی صرفه مالی وجود خواهد داشت که فراوری در مقیاس گسترده ای انجام گردد و لازمه آن دسترسی به بازارهای بزرگ و فراتر از بازار داخل است. اگر کشور را در فاز امنیتی- سیاسی نگه داریم، هیچ گاه این ظرفیت ایجاد نخواهد شد. تمرکز روی محور امنیتی- سیاسی اولویت امروز ایران نیست.

ما باید وارد فاز بعدی یعنی اقتصاد شویم و اجازه ندهیم که اقتصاد کشور به این شدت تحت تأثیر امنیت و سیاست باشد. ما نمی توانیم هر روز اقتصاد را ضعیف تر کنیم و انتظار موفقیت در سیاست و امنیت را داشته باشیم. شرایط اقتصاد کشور را باید در نظر گرفت. ایران از یک اقتصاد 200 میلیارد دلاری امروز به یک اقتصاد 90 میلیارد دلاری سقوط نموده و این سقوط نتیجه همین نگاه امنیتی- سیاسی است. اکنون شرایط کشور هم از نظر تأمین منابع ارز و صادرات و هم از نظر مؤلفه های داخلی نظیر رشد مالی تعیین است. رشد تجارت روی تمام مؤلفه ها اثر دارد و کشور اکنون به این نگاه احتیاجمند است.

اینکه یک تصمیم امنیتی- سیاسی در مجلس شورای اسلامی اتخاذ می گردد و بلافاصله شاهد بازتاب آن در اقتصاد هستیم، بیانگر اهمیت موضوع است. کمترین تأثیر تصمیمات مخرب سیاسی-امنیتی افزایش هزینه های مالی کشور از جمله هزینه نقل و انتقال پول و از دست دادن بازارهای بین المللی است. اما اگر نگاه سیستمی به مسأله اقتصاد داشته باشیم، از این تله عدم توسعه عبور خواهیم کرد. امروز شرایط امنیتی کشور به گونه ای است که هیچکس امید به موفقیت در حمله نظامی به ایران ندارد.

هیچ کشوری فکر نمی کند که بتواند ما را در صحنه های امنیتی شکست دهد؛ اما بشدت کوشش می گردد که در عرصه مالی ایران را زمینگیر نمایند و دعوا در میدان مالی است. ما باید این مسأله را درک کنیم و حتی تصمیمات سیاسی را با این نگاه بگیریم. باید راه را برای توسعه مالی تسهیل کنیم و نگذاریم که این تفکر بر کشور غالب گردد که بهبود شرایط با برخورد تند و نگاه امینتی ممکن می گردد. همان طور که چندین سال است بدرستی دستور رهبر معظم انقلاب بر اساس توسعه مالی راسخ شده است و مدام بر این مسأله تأکید داشته اند.

منبع: ایرنا
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 8821

به "خبرنگاران برخوردهای سیاسی-امنیتی آفت جان اقتصاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران برخوردهای سیاسی-امنیتی آفت جان اقتصاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید