خبرنگاران اصلاحات برای قانونگذاری تعطیلی پذیر نیست

به گزارش مجله وبلاگ فروش، تهران- خبرنگاران- رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس می گوید که اصلاح طلبی تعطیلی ناپذیر است و اصلاح طلبان چه در درون قدرت و چه بیرون از آن باید فعالیت نمایند. جریان اصلاح طلبی به برنامه پذیری احتیاج بیشتری دارد تا حضور در قدرت.

خبرنگاران اصلاحات برای قانونگذاری تعطیلی پذیر نیست

عبدالکریم حسین زاده در گفت وگو با روزنامه آرمان ملی می گوید:

با خاتمه کار مجلس دهم، کارنامه این مجلس را به چه شکلی می بینید؟ با توجه به مسائلی که شاهد آن بودید چه ارزیابی از عملکرد نمایندگان در این دوره از مجلس دارید؟

نمی توانیم بدون در نظر دریافت شرایطی که از داخل و بیرون مجلس به آن حاکم بود، شرایط مجلس دهم را قضاوت کنیم و برای آن کارنامه معین کنیم. مجلس شورای اسلامی در دوره دهم با شرایط بحرانی زیادی روبه رو بودیم، در وهله اول ما با برجامی روبه رو بودیم که آمریکا به شکل یک طرفه از آن خارج شد، دوم با تهدیدهای شدید برای کشور روبه رو شدیم که دایره فعالیت و توسعه را از هر سمت و سویی برای کشور محدود کرد و با مسائل عدیده ای روبرو می شدیم. در مرحله بعد هم با سقوط قیمت روبرو شدیم که در همه ابعاد مالی کشور تاثیر بسزایی داشت. باید توجه داشته باشیم مجلس دهم در چنین شرایط و با این مسائل به فعالیت و کنشگری ادامه می داد.

با این تفاسیر فکر می کنید بار این مسائل در مجلس یازدهم کمتر روی دوش نمایندگان باشد؟

دوستانی که از قبل از آغاز مجلس و حتی قبل از آغاز انتخابات شاخ و شانه می کشیدند، باید اول وارد مجلس شوند بعد دوباره شعارهای خود را بازبینی نمایند. بعضی از دوستان در مجلس یازدهم حتی مراتب قانونگذاری را نمی دانند، اما لحظه ای دست از شعار برنمی دارند. از امروز نمی توان گفت که مجلس یازدهم قوی یا ضعیف است، مجلس دهم، به لحاظ کارنامه ای بد نبود، اما موانع مسائل پیش روی مجلس دهم عظیم و بعضا لاینحل بودند. مجلسی که نشان بدهد مطالبات مردم برای آن مهم نیست، به طور واضح مجلس مردم نیست. بعضی نمایندگان مجلس یازدهم هم پیشاپیش با بعضی شعارها مطالبات مردم را درست تحلیل نمی نمایند. فصل سوم قانون اساسی به طور کلی به حقوق مردم اشاره دارد، از کارهای اساسی مجلس پاسداری از حقوق ملت و اجرای کامل حق و حقوق مردم است. مجلس باید مطالبه گر و پیگیر قاطبه جامعه باشد.

فکر می کنید چه میزان از سنگ اندازی ها در مجلس دهم مرتبط با مشی قاطبه آنها یعنی اصلاح طلبی بود؟

اصلاح طلبی نباید جرم باشد و هر جامعه ای که احتیاج به اصلاح نداشته باشد علائم حیات هم ندارد. شاید عده ای ادعا نمایند اصلاح طلبی را قبول ندارند یا به آن نقد دارند ایرادی هم ندارد چون همه اینها تفاوت های عقیده ای، بینشی و سیاسی است. این تفاوت ها فعالیت سیاسی را ممکن می نماید و به آن اهمیت می دهد اما بعضی معتقدند اصلاح طلبی جرم است و آن را جرم انگاری می نمایند در هیچ جا ندیده ام که عضو حزب بودن و بینش سیاسی معین داشتن جرم انگاری گردد و اعتقاد دارم دلیل اینکه افرادی به این روش ها متوسل می شوند، ناشی از ضعف بینش سیاسی آنهاست.

با این تفاسیر عملکرد مجلس یازدهم را چگونه پیش بینی می کنید؟

افرادی که وارد مجلس یازدهم می شوند خود را اصولگرا می دانند و بعضی از آنها فکر می نمایند چون مجلس گذشته اصلاح طلب بوده آنها رهایی بخش و آزادی بخش کشورند که من تصور می کنم این نگاه دقیق نیست و خود آنها هم با ورود به مجلس این موضوع را متوجه می شوند که عنوان گذاری های ارزشی که خودشان روی جریانشان می گذارند کاملا مطابق با عملکردشان نخواهد بود و به بیان دیگر به خاطر عملکرد و نتیجه ای که از کارشان به دست می آورند، ارزش گذاری آنها معلوم می گردد، اما ورای موضوع مجلس دهم یا یازدهم، مشکل در ابعاد گسترده تری وجود دارد و این موضوع هم مطلب جدیدی نیست.

پیشنهاد شما برای اصلاح طلبان باتوجه به انتخابات اسفندماه چیست؟

اصلاح طلبی تعطیلی ناپذیر است و اصلاح طلبان چه در درون قدرت و چه بیرون از آن باید فعالیت نمایند. در جریان اصلاح طلبی بودن یا نبودن در قدرت موضوع مهمی نیست، بلکه نقد امروز به آنها سیستماتیک نبودن یا سازماندهی نداشتن آنهاست. چطور ممکن است یک جریان سیاسی 27 حزب داشته باشد؟ مگر اصلاح طلبی چه میزان تعریف پذیر است؟ افرادی هم در این جریان وجود دارند که مشی اصلاح طلبی ندارند. جریان اصلاح طلبی به برنامه پذیری احتیاج بیشتری دارد تا حضور در قدرت.

منبع: ایرنا
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 4724

به "خبرنگاران اصلاحات برای قانونگذاری تعطیلی پذیر نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اصلاحات برای قانونگذاری تعطیلی پذیر نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید