جهانگیری: نخبگان همه جریان ها را به رسمیت بشناسیم، تولید برق آبی از 12 هزار مگاوات به سه هزار مگاوات کاهش یافته است

به گزارش مجله وبلاگ فروش، معاون اول رییس جمهور، تماس رییس جمهوری منتخب با جریان های سیاسی منتقد را اقدامی پسندیده توصیف کرد و گفت: ما نیازمند افزایش همدلی و گفت و گو در کشور هستیم.

جهانگیری: نخبگان همه جریان ها را به رسمیت بشناسیم، تولید برق آبی از 12 هزار مگاوات به سه هزار مگاوات کاهش یافته است

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، اسحاق دنیاگیری روز شنبه در چهارمین جشنواره ملی زن و علم، جایزه مریم میرزاخانی در دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: بار دیگر توفیق نصیبم شد خدمت دوستان دانشگاهی به مناسبت جشنواره ملی زن و علم رسیدم و از معاونت امور زنان ریاست جمهوری و وزارت علوم که با همت والا تلاش کردند این جشنواره در سال های گذشته تشکیل شود قدردانی می کنم.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: حتی در این سال های کرونایی توفیق داشتم 2 بار در جلسات جشنواره زن و علم حضور داشته باشم.

دنیاگیری با قدردانی از دانشگاه های بانی برنامه اختتامیه، گفت: دانشگاهی ها در سال های گذشته به ویژه در دوران اخیر همراه بسیار مهمی برای گره گشایی از مسائل پیش روی دولت و مسئولان بودند. در مقطعی در ابتدای تحریم های ظالمانه، مسائلی با تعدادی از روسای دانشگاه ها درمیان گذاشتم که آنها هم با حضور استادان خود کارگروه هایی در زمینه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بود تشکیل دادند و تلاش کردند راه حلهایی به دولت پیشنهاد دهند. راه حلهای مکتوب را به وزارت خانه های ذیربط ارجاع دادم تا برای عبور از این دوران سخت، در دستور کار دولت قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: امروز در اینجا و در آخرین روزهای دولت دوازدهم سپاسگزاری قلبی خودم را از همه دانشگاهیانی که به دولت در این سال ها کمک کرده اند اعلام می کنم. دانشگاه همواره به نام کانون زنده و حیات بخش ارائه دهنده راه حل برای حل مسائل کشور، باید مورد توجه قرار گیرد.

دنیاگیری گفت: مقطعی که توسعه علم و فناوری را به نام یکی از مهمترین جهت گیری های کشور اعلام کردیم گفتیم کشور به توسعه علمی نمی رسد مگر اینکه به دانشگاهیان توجه شود و سعی کردیم در بخش آزمایشگاه های دانشگاه ها و استادان در حد وسع دولت با توجه به محدودیت ها در بودجه اقدامی انجام دهیم که البته این اقدام برابر مسائل و کمبودهای موجود بسیار ناچیز است.

میرزاخانی به اعتبار زن در آوردگاه های دنیای و علمی اضافه کرد

دنیاگیری برگزاری بزرگداشت برای بزرگان حوزه های مختلف و الگو سازی این بزرگان را سنتی بسیار نکو و ارزشمند توصیف کرد و گفت: این سنت در مورد پروفسور مریم میرزاخانی به طور مضاعف ارزشمند است. میرزاخانی دانشمندی که به جهت علمی در سطح بین المللی از دانش معتبری برخوردار بود و مورد توجه دنیایان قرار گرفت. به اعتبار رفتار و اخلاق انسانی که از خود در دوران کوتاه عمر پربرکت خود نشان داد و سه صفت زن بودن، جوان بودن و معلم بودنش جزو صفت هایی است که باید به آن توجه کنیم.

معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: زنان نیمی از جامعه کشور و دنیا را تشکیل می دهند و قادرند کارهای بزرگ انجام دهند و در هر میدانی که قرار گرفته اند آن میدان موفقیت آنها بوده است. مریم میرزاخانی همین طور به دلیل فهمی که از دنیا پیرامونی خود داشت بر اعتبار زن در آوردگاه های دنیای و مسائل مختلف علمی اضافه کرد. این صفات و ویژگی های او، مجموعه دولت را بر آن داشت تا برای شادروان مریم میرزاخانی بزرگداشت برگزار کند که خوشبختانه به مناسبت روز علم و زن جایزه مریم میرزاخانی به نخبگان و سرآمدان رشته های مختلف از زنان اهدا شد.

دنیاگیری با تبریک به کسانی که امروز جایزه گرفتند، گفت: مطمئن و امیدوار هستم شرایطی وجود دارد تا هر یک از زنان کشور یک الگوی بزرگ در زمینه های علمی، ورزشی، فناوری، اقتصادی و کارآفرینی تبدیل شوند و ما در همه رشته ها زنان برجسته ای داریم.

30 درصد از اعضای هیات علمی دانشگاه ها زن هستند

وی، کارآفرینی کاری را عملی با ریسک پذیری بالا توصیف کرد و اضافه کرد: مهمترین ویژگی کارآفرین این است که باید ریسک پذیری بالا و جرأت تصمیم گیری در شرایط سخت داشته باشد و هزینه تصمیمات خود را بپذیرد. امروز زنان برجسته ای در مراکز اقتصادی و کارآفرینی فعالیت می کنند. 30 درصد اعضای هیات علمی دانشگاه ها و 25 درصد مدیران کشور زنان هستند.

معاون اول رییس جمهوری گفت: شهادت می دهم در رشته های مدیریتی بسکمک که کار بر عهده زنان سپرده شد، زنانی که مسوولیت قبول کردند مسوولیتشان را خوب انجام دادند. امروز سفیر و معاون وزیر زن داریم. در حالی که زمانی به کارایی سفیران زن تردید داشتیم اما امروز در کشورهای محل مأموریت خود خوب عمل کردند.

دنیاگیری با بیان اینکه در هر سه دوره با علاقه در جشنواره حضور یافتم و به نقش زنان و مسائل مرتبط اشاره کردم، گفت: این جلسه پایانی است که در این مسئولیت حضور دارم و باید بگویم در بسکمک از مسائل کشور وقتی بزرگداشتی برگزار می شود به آثار آن کمتر توجه می شود.

وی با بیان اینکه اثر فکری و علمی اندیشمندان به ویژه زنان اندیشمند فقط مختص به حوزه تخصصی خودشان نیست، گفت: خانم میرزاخانی در حوزه ریاضیات کار می کرد، به حدی در این حوزه نقش داشت که به اعتبار و عظمت کار ایشان روز تولد این خانم روز زن و ریاضیات در سطح دنیای نامگذاری شده است.

معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: این بانو به دلیل علاقه ای که به کشور خود داشت و به دلیل وطن دوستی و تعلق خاطر به سرزمین مادری، علاقه مند بود فرزندش حتماً شناسنامه ایرانی داشته باشد و این را بر زبان آورد و پیگیر بود. این افتخار نصیب ما شد به دلیل درخواست این بانو و درخواست زنان دیگر، دولت و مجلس قانونی را تصویب کردند که بر اساس آن فرزندان مادر ایرانی بتوانند تابعیت ایرانی بگیرند.

وی ادامه داد: با این مصوبه بسکمک از افراد محروم ایرانی که همسر خارجی داشتند و در ایران هم زندگی می کردند، توانستند برای فرزندان خود شناسنامه و تابعیت ایرانی بگیرند البته موانعی در مقابل سرعت پیشرفت این کار وجود دارد که امیدوارم در شرایط مساعدتر این موانع رفع شود و با توجه به چند ده هزار متقاضی درخواست استفاده از این قانون بتوانند از آن بهره مند شوند.

دنیاگیری گفت: در شرایط سخت که به دلیل مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، امید به آینده و اعتماد افراد به خود، جامعه و حاکمیت متاسفانه آسیب دیده است، وجود چهره های سرشناس و الگو باعث می شود مردم- به ویژه قشرهایی که در آن زمینه فعالیت دارند- اعتماد خود را بازسازی کنند.

معاون اول رییس جمهوری یادآورشد: نتیجه برگزاری این بزرگداشت ها این است جامعه همواره می تواند در راستا سخت تا قله های پیشرفت برسد. در عین حال مسائل نباید ما را اسیر و محدود کند و فکر نکنیم امکان پیشرفت کم است.

وی اضافه کرد: اتفاقی که برای خانم میرزاخانی روی داد و نخبه ما به دلیل بیماری سرطان از بین ما رفت، موجب تقویت انگیزه ها در جامعه شد تا دخترانمان را در منطقه ها محروم شناسایی و زمینه رشد آنان را فراهم کنیم.

دنیاگیری گفت: در کنار نکوداشت نام دانشمندان و سرآمدان جامعه، نباید از نقش پدران، مادران و خانواده غفلت کرد. بعضی پدران نه تنها حاضر نشدند کمترین منافع شخصی برای خود کسب کنند، بلکه آن را تبدیل به فرصت کردند تا با استفاده از آن برای خدمت بیشتر به کشور بهره ببرند.

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه کشور با چالش ها و با ابرچالش هایی روبرو است، گفت: وقتی با تنگنایی روبرو می شویم اگر نتوانیم آن را به موقع حل کنیم، به چالش و اگر با آن چالش به موقع مقابله نکنیم به ابرچالش تبدیل می شود و پیچیدگی های آن بیشتر می شود که امروز آب یکی از این چالش هاست.

وی با بیان اینکه مسئله آب امروز به مسائل مهم و حیاتی ایران تبدیل شده است، گفت: زمانی می خواستیم میزان برداشت از آب های زیرزمینی را محدود کنیم بعضی ها می گفتند بگذاریم بیشتر آب برداشت کنند و کشاورزی بیشتر شود. امروز در فرونشست از زمین های کشاورزی که در آب شرب با مشکل روبرو می شویم، معلوم است هشدارهای به موقع متخصصان و دانشمندان حوزه، واقعی بود و همین شرایط درباره مسائل زیست محیطی هم مطرح می شد.

دنیاگیری اظهار کرد: در کنار این چالش ها و ابرچالش هایی که در دولت های مختلف بوده، با سه پدیده تحریم، کرونا و خشکسالی روبرو هستیم. در رابطه با تحریم که مقاومت ملت ایران آمریکایی ها را وادار به عقب نشینی کرد و فشار حداکثری مغلوب گردید و دولت قبلی و فعلی آمریکا آن را قبول کردند، باید مدبرانه و دلسوزانه درباره تحریم ها در کشور برخورد شود تا هر چه سریع تر از روی ملت و دولت برداشته شود و حتماً یکی از سیاست های دولت آینده هم برداشتن تحریم هاست.

وی اضافه کرد: کرونا هم یکی از مسائل مهمی است که زندگی ما را تحت تأثیر قرار داد. سلامت جامعه به نوعی تبعات اقتصادی هم دارد. فقط در بخش خدمات یک میلیون نفر شغل خود را در اثر کرونا از دست داده اند. کرونا بخش های دیگر اقتصادی را هم تحت تأثیر قرار داده است. این بیماری باید به سرعت کنترل شده و تبعات آن به حداقل برسد.

تولید برق آبی از 12 هزار مگاوات به سه هزار مگاوات کاهش یافته است

وی مسئله سوم را خشکسالی نام و شرح داد: ایران و دنیا با خشکسالی وسیعی روبرو هستند که آثار آن را در کشاورزی، آب شرب و حتی در بخش نیرو هم می بینیم. وقتی اعلام می شود 12 هزار مگاوات نیروگاه های برق آبی به دو هزار و سه هزار مگاوات رسیده است و پیش بینی می کنند پاییز کم آبی را پیش رو داریم، باید آب سد برای شرب نگهداری شود تا استان هایی که آب شرب شان از سد تامین می شود، با مشکل روبرو نشوند.

معاون اول رییس جمهوری گفت: من به نام کسی که در حل مسائل و مسائل کشور و مدیریت بعضی از بخش ها تجربه ای دارم اعلام می کنم راه های مقابله با چالش ابرچالش انسجام داخلی و همبستگی در داخل کشور است.

وی اضافه کرد: اینکه رئیس جمهور منتخب با جریانات منتقد تماس برقرار کرد و از آنان در برابر مسائل مختلف کشور نظر گرفت، اقدام پسندیده ای است که باید کامل شود. ما نیاز به گفت و گو و افزایش همدلی در کشور داریم. نیاز داریم نخبگان و سرمایه های علمی از هر جریان و طیف را به رسمیت بشناسیم و از آنان برای رفع مسائل کشور کمک بخواهیم.

دنیاگیری با بیان اینکه هر دولتی روی کار بیاید برای عبور از این مسائل نیازمند کمک همه است، شرح داد: می توان گفت این کم سابقه است که هر سه قوه از یک جریان سیاسی و نهادهای دیگر هم از همان جریان باشند و این اقدام مبارکی است که می تواند در حل مسائل کمک کند اما بیشتر از این نیاز است مردم در همراهی با دولت کمک کنند و دولت هم به سمت حل مسائل برود و همه کمک کنیم از این مسائل به خوبی عبور کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 12733

به "جهانگیری: نخبگان همه جریان ها را به رسمیت بشناسیم، تولید برق آبی از 12 هزار مگاوات به سه هزار مگاوات کاهش یافته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهانگیری: نخبگان همه جریان ها را به رسمیت بشناسیم، تولید برق آبی از 12 هزار مگاوات به سه هزار مگاوات کاهش یافته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید