کوشش آلمان برای جلوگیری از خروج آمریکا از معاهده آسمان های باز

به گزارش مجله وبلاگ فروش، وزرای دفاع و امور خارجه آلمان ضمن ابراز تاسف از خروج آمریکا از معاهده بین المللی آسمان های باز اعلام کردند که آلمان همه کوشش خود را به کار می گیرد تا آمریکا را از این تصمیم خود منصرف کند.

کوشش آلمان برای جلوگیری از خروج آمریکا از معاهده آسمان های باز

با تور آلمان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران ، دولت آمریکا در ادامه فرایند خروج از معاهدات بین المللی و زیر پا گذاشتن قوانین بین المللی به متحدان خود اعلام نموده است که میخواهد به زودی از معاهده آسمان های باز هم خارج گردد.

دولت ترامپ از مدت ها قبل به بهانه اینکه روسیه تعهدات خود در معاهده آسمان های باز را نقض می نماید، مقدمه چینی برای خروج از این توافق را شروع نموده است.

معاهده آسمان های باز در سال 1992 در هلسینکی فنلاند به امضا رسید و اجرای آن از ابتدای سال 2002 میلادی شروع شد. 35 کشوری که تا به امروز این معاهده را امضا نموده اند، متعهد هستند که اجازه پروازهای شناسایی و تجسسی غیرمسلح را بر فراز خاک خود به دیگر کشورهای عضو این معاهده بدهند.

کشورهای عضو معاهده آسمان های باز می گویند هدف امضای چنین معاهده ای این بوده است که فعالیت های نظامی با شفافیت بیشتری دنبال گردد و کشورهای عضو معاهده درک متقابل بیشتری از فعالیت های نظامی یکدیگر داشته باشند.

دولت ترامپ پیش از این نیز از چندین معاهده و توافق بین المللی حساس از جمله برجام و پیمان منع موشک های هسته ای میان برد خارج شده است.

آنگرت کرامپ کارن بائر، وزیر دفاع آلمان بعد از اعلام آمریکا مبنی بر خروج از معاهده آسمان های باز اعلام نموده که می خواهد برای نجات این توافق بین المللی کوشش کند.

وی در گفتگویی با ان تی وی آلمان اعلام نموده است: ما هر کاری که بتوانیم انجام می دهیم، ما در ارتباط تنگاتنگ با وزارت امور خارجه اقداماتی را در پیش می گیریم که در نهایت همه به این توافق پایبند بمانند.

وی درباره اعلام دولت آمریکا مبنی بر خروج از این توافق ابراز تأسف کرد.

وزیر دفاع آلمان با اعلام اینکه از این تصمیم دولت آمریکا غافلگیر نشده گفت: اینکه بحث ها درباره این قرارداد و موضع مشکوک آمریکایی ها درباره این معاهده مدتها وجود داشته است کاملاً مشهود است. ما روز گذشته متوجه شدیم که تعلیق مربوطه این معاهده از طرف دولت آمریکا برنامه ریزی شده است.

وزیر دفاع آلمان در عین حال از تمایل کشورش برای حفظ این معاهده خبر داده و گفت: یک توافق چند جانبه با بعضی کم و کاستی ها بهتر از هیچ توافقی است.

در ائتلاف نظامی ناتو مدتهاست این دیدگاه وجود دارد که روسیه کاملاً معاهده آسمان های باز را اجرایی نمی نماید.

پیش از وی نیز هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در اظهاراتی درباره این تصمیم آمریکا ابراز تأسف نموده بود.

وی در سخنانی خاطرنشان کرد که این تصمیم دولت آمریکا بعد از 6 ماه اجرایی خواهد شد.

ماس اضافه نمود: در این مدت ما با همتایان هم عقیده خود به صورت فشرده در این راستا کار خواهیم کرد که دولت آمریکا این تصمیم خود را مورد بازنگری قرار دهد.

توافق آسمان های باز به امضاکنندگان آن اجازه می دهد هر ساله چندین پرواز شناسایی را در قلمرو هوایی طرف قراردادهای خود انجام دهند.

به گفته هایکو ماس این پروازها به کنترل تسلیحات و اعتماد سازی در دوران سخت امنیتی یاری می نماید.

وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به اینکه در سال های اخیر مشکلاتی در اجرای این قرارداد از طرف روسیه ایجاد شده است در عین حال گفت: به نظر ما این توجیهی برای لغو این قرارداد نیست. این توافق در واقع به امنیت و صلح در تمام نیم کره شمالی یاری نموده است.

وی از روسیه نیز درخواست کرد که به اجرای کامل این توافق بازگردد.

آلمان می خواهد به وسیله فشار بر مسکو دونالد ترامپ را به تجدیدنظر درباره خروج از معاهده بین المللی آسمان های باز وا دارد.

هایکو ماس روز آدینه با اعلام اینکه آمریکا مدتهاست تصمیم به خروج از این توافق بین المللی دارد همچنین گفت که موضع آلمان و همتایان وی از کشورهای فرانسه، لهستان و انگلیس در برابر وزیر امور خارجه آمریکا بارها و بارها به روشنی اعلام شده است.

بعد از ظهر روز آدینه وزرای امور خارجه کشورهای عضو ناتو شامل بلژیک، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، لوکزامبورگ، هلند و اسپانیا و همچنین فنلاند و سوئد در بیانیه ای درباره این تصمیم آمریکا ابراز تأسف نموده و اطمینان دادند که این کشورها پیمان ذیربط را عملی و مفید می دانند. به اعتقاد این مقامات اروپایی این پیمان مزایای آشکاری برای معماری کنترل تسلیحات متعارف و امنیت مشترک ارائه می دهد.

روسیه این ادعاهای آمریکا را رد نموده و رئیس بخش کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه این کشور تمام این اتهامات را بی اساس خوانده و گفته است: این اولین بار نیست که ایالات متحده آمریکا وقایع را به گونه ای نمایش می دهد که روسیه چیزی را نقض نموده است فقط برای اینکه آن را بهانه ای برای خروج از یک توافق کنترل تسلیحات قرار دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هم گفته است: آمریکا با تصمیم به خروج از پیمان آسمان باز، ضربه دیگری به ثبات بین المللی، از جمله امنیت اروپا وارد نموده و مسکو نیز تصمیمات لازم در این رابطه را اتخاذ خواهد نمود.

این تصمیم دونالد ترامپ با نقدها داخلی زیادی هم همراه بوده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 4342

به "کوشش آلمان برای جلوگیری از خروج آمریکا از معاهده آسمان های باز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش آلمان برای جلوگیری از خروج آمریکا از معاهده آسمان های باز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید