تفاوت معماری داخلی با طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی

به گزارش مجله وبلاگ فروش، معماری داخلی، طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی از جمله مفاهیمی هستند که با هدف بهینه سازی فضا به منظور ارتقاء سبک زندگی و آسایش افراد ماهیت اجرایی به خود گرفته اند و این روزها توجه بسیاری به آن ها معطوف می شود. گاهی اوقات این مفاهیم اشتباهاً به جای یکدیگر به کار برده می شوند اما با وجود نقطه اشتراک بین آن ها، هر کدام تعریفی متفاوت دارند. در این نوشته از ما به تعریف این سه مفهوم می پردازیم و ویژگی های آن ها را آنالیز می نمائیم. با ما همراه باشید.

تفاوت معماری داخلی با طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید.

معماری داخلی

معماری داخلی ساختمان یکی از مهم ترین قسمت های ساخت یک بنا می باشد و در واقع پل ارتباطی بین معماری و طراحی داخلی به شمار می آید. در دنیای مدرن امروز صاحب نظران و مجریان عرصه معماری از علوم و هنرهای مختلف نظیر جامعه شناسی، روانشناسی، هنر، فلسفه، اقتصاد و محیط زیست به صورت تلفیقی استفاده می کنند و به طور قطع می توان معماری داخلی را یک هنر تلفیقی دانست که به دیزاین نمای داخلی بر اساس معیارهای مختلف می پردازد. یک معمار داخلی به طور کامل از ساختار بنا و کاربردهای ارتباطی آن شناخت دارد و بر جوانب بومی، فرهنگی، صنعتی و مالی فضا تمرکز می کند.

ارتباط تنگاتنگی بین معماری داخلی و عناصر سازنده بنا وجود دارد و همانند طراحی داخلی بر فضاهای داخلی تاکید می شود. پایه و اساس این معماری، آفرینش فضایی است که علاوه بر زیبایی از کارایی لازم برخوردار باشد. تاریخچه معماری به هزاران سال قبل زمانی که انسان ها به دنبال سرپناه بودند باز می شود اما معماری عصر حاضر با تلفیق صنعت ساخت و ساز با علوم و فنون مختلف رنگی تازه به خود گرفته و در شکل یک هنر اجتماعی با فضای پیرامون بشر در ارتباط است. برای دستیابی به هدف مطلوب، رفتارهای انسان در فضاهای عمومی و خصوصی و حالات روحی و روانی او باید مورد تحلیل و توجه قرار گیرند. به همین دلیل یک معمار علاوه بر اینکه بر بهینه سازی و کاربرد فضا تمرکز می کند، تاثیر فضا بر ساکنین که مهم ترین فاکتور در معماری داخلی است را نیز آنالیز می کند. در این خصوص می توان به بحث نورپردازی و انواع آن اشاره کرد. نور در معماری داخلی یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که بر سلامت افراد و روح و روان آن ها تاثیر می گذارد. نورهایی مانند نور آبی حس افسردگی و ناامیدی در فرد ایجاد می کنند، از این رو توجه به اهمیت نورپردازی امری لازم است. معماری داخلی به جنبه علمی ساخت و ساز و تاثیر آن بر ساکنین و محیط افراد تاکید دارد در صورتی که طراحی داخلی به جنبه هنری آن اشاره می کند.

طراحی داخلی

طراحی داخلی حرفه ای است که در آن تمام جوانب مربوط به طراحی فضاهای داخلی مورد توجه قرار می گیرند. لازمه یک طراح خوب بودن، بهره مندی از هنر و سلیقه و درک رفتار مردم در جهت ایجاد فضاهای خلاقانه و کاربردی می باشد. برای ایجاد یک فضای مطلوب، طراح با شناخت و آنالیز ویژگی های رفتاری کاربران سعی می کند زیبایی را در فضاهای کاربردی به تصویر بکشد. در واقع دو عنصر زیبایی بصری و کاربردی بودن فضا در طراحی داخلی بسیار حائز اهمیت هستند. طراحی داخلی چیزی بین معماری داخلی و دکوراسیون داخلی است و به طراحی فضاهای مختلف می پردازد. طراحان داخلی بر حسب نوع دانش و آگاهی خود در بخش های مختلف فعالیت دارند. بعضی از آن ها در حوزه طراحی داخلی دفتر کار، طراحی داخلی کلینیک زیبایی، طراحی داخلی انواع مطلب پزشکی و … و بعضی دیگر در حوزه طراحی داخلی خانه، طراحی داخلی آپارتمان، طراحی داخلی ویلا و … مشغول به کار هستند. طراحی داخلی به شکل دهی فضاهای درونی به واسطه اصلاح سطوح و دستکاری احجام فضایی می پردازد. یک طراح داخلی می تواند دکوراسیون داخلی انجام دهد اما یک دکوراتور نمی تواند طراحی داخلی انجام دهد.

دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی به هنر چیدمان فضا با استفاده از عناصر مختلف نظیر مبلمان، پرده، کاغذ دیواری، تابلو، کفپوش و … اشاره دارد. در دنیای مدرن امروز ایجاد هارمونی بین المان های موجود در فضا بسیار مهم است، از این رو نقش دکوراتورها بسیار پر رنگ می باشد. دکوراتورهای داخلی بر زیبایی و جذابیت فضا تمرکز می کنند و نیازی به کسب تحصیلات آکادمیک ندارند. این افراد برخلاف طراحان داخلی بدون دانش کافی در خصوص عناصر فنی می توانند چشم اندازی عالی در فضا ایجاد کنند. در واقع در بحث دکوراسیون داخلی به ظاهر فضا پرداخته می شود و ساختار آن چندان حائز اهمیت نیست، از این رو نیازی به داشتن آگاهی از مقررات ساختمانی نمی باشد. بسیاری از متخصصان دکوراسیون داخلی زیبایی فضا را با بالاترین کیفیت ممکن به ساکنین ارائه می دهند و نیازهای آن ها را از نظر زیبایی شناسی برطرف می کنند. در بحث دکوراسیون داخلی از سبک های مختلفی پیروی می شود که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند و تاثیری متفاوت بر فضا می گذارند. دکوراتورها با توجه به سلیقه افراد و گرایش های آن ها نسبت به سبکی که علاوه بر زیبایی از لحاظ کاربری نیز مفید است اقدام می کنند.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 1808

به "تفاوت معماری داخلی با طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت معماری داخلی با طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید