آشنایی با انواع آلاچیق، پرگولا و تفاوتشان

به گزارش مجله وبلاگ فروش، آلاچیق و پرگولا از سازه های پرکاربرد و محبوب در ساخت و ساز ساختمان، ویلا های مسکونی و تجاری به حساب می آیند، پرگولا و آلاچیق به علت طراحی که دارند و قرارگیری در فضای سبز باغ ها و محوطه های باز بسیار پرطرفدار هستند.

آشنایی با انواع آلاچیق، پرگولا و تفاوتشان

جهت دریافت خدمات اجرای آلاچیق با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

در فصل تابستان می توان در فضای آزاد استراحت و از طبیعت لذت برد حتی دارای امکاناتی نظیر باربیکیو و حتی امکان درست کردن غذا نیز در آن ها فراهم است.

در ساخت آلاچیق و پرگولا از متریال های مختلفی از جمله فلز، آجر، شیشه و چوب استفاده می نمایند؛ اما بیشتر مصرف نمایندگان به دلیل زیبایی ظاهر و جلوه مناسب برای محیط و همخوانی بیشتر با طبیعت از چوب برای پرگولا و آلاچیق استفاده می نمایند، رایج ترین چوب استفاده شده چوب ترمووود است.

پرگولا چیست؟

پرگولا یک سازه مشبک، با سقف و یا بدون سقف است. که معمولا دیواره های این سازه ها با انواع گیاهان و گل های زیبا تزئین می گردد.

پرگولا هایی که برای عبور ساخته می شوند معمولا در قسمت ورودی محیط های سرسبز و زیبا ساخته می شوند تا جلوه ورودی را حفظ نمایند. بیشتر کارشناسان پرگولا را هم خانوده آلاچیق می دانند در صورتی که در بعضی نکات تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند.

انواع پرگولا

  • پرگولا ترمووود
  • پرگولا چوب پلاست
  • پرگولا چوبی
  • پرگولای فلزی

کاربردهای پرگولا

یکی از کاربردهای مهم و اساسی که برای پرگولا می توان اشاره نمود، کاربرد ظاهری و زیباسازی فضای سبز باغ ها و محیط های دیگر است. از دیگر کاربرد های پرگولا استفاده به عنوان سایبان است؛ از این نوع سازه بیشتر در کنار دیواره ها، گذرگاه ها، ورودی ساختمان و… استفاده می گردد و بعلاوه برای ایجاد نماد های زیبای بصری و خلق فضای سبز استفاده می نمایند.

سازه پرگولا همچون آلاچیق که درادامه به آن می پردازیم در فضاهای باغ ها و در محیط بازی، تراس، حیاط، ایوان و در بعضی مواقع بر روی بام ساختمان نیز استفاده می گردد، اما پرگولا از نفوذ باران و نور افتاب جلوگیری نمی نماید، برای پوشش آن از گل و گیاه استفاده می نمایند.

پرگولا را کجا بسازیم؟

برای ساخت پرگولا قبل از هر چیزی شما باید به این نکته توجه داشته باشید که پرگولا را در کدام مکان ساختمان می خواهید بسازید. به عنوان مثال اگر شما باغ یا ویلای بزرگی دارید محل های مختلفی برای ساخت برایتان فراهم است.

به عنوان مثال شما می توانید در کنار استخر، آب نمای باغ و غیره آن را بنا کنید، در واقع میتوان گفت پرگولا برای استراحتگاه بسیار مناسب است و می تواند ایده مناسبی برای اینکار باشد و بسیار مورد توجه قرار می گیرد. اما می توان با استفاده از گیاهان تزئینی و استفاده از ابزار تزئینی و شیشه های زیبا جلوه زیباتری را به پرگولا داد.

بعلاوه سعی کنید پرگولا جلوه یکنواخت نداشته باشد. فقط گیاهان نیستند که برای تزئین و زیبایی به کار می فرایند. برای این کار می توانید از پارچه ها و حتی حصیرهای رنگی و فانتزی هم بهره ببرید.

اشکال مختلف پرگولا

  • پرچین دار
  • دیواره دار ثابت
  • دیواره دار متحرک
  • دیواره دار پره ای
  • دیواره دار شیشه ای یا طلقی
  • بدون دیواره با امکان وصل پرده به عنوان دیوارها

آلاچیق چیست؟

آلاچیق نوعی سازه قابل انتقال با سقفی بسته و در بعضی موارد دارای فضای محصور و بسته است، از آلاچیق جهت ایجاد زیبایی و تنوع در فضاهای باز و برای حفظ افراد در مقابل بارش باران در فصول بارندگی فضاهای استراحت و سرگرمی در هوای آزاد و غیره استفاده می گردد.

آلاچیق بیشتر در میام مردم کوچ نشین دامدار رایج است در ایران ایل های شاهسون و ترکمن از آلاچیق بسیار زیاد استفاده می کردند. آلاچیق در زبان لاتین به (gazebo) و در زبان فارسی کهن به تارم نیز معروف است.

انواع آلاچیق

آلاچیق فلزی

آلاچیق های فلزی به دلیل نوع مواد که دارند اصولا مقاومت بالایی دارند و سقف این آلاچیق ها از سفال و ورقه های فلزی استفاده می گردد و در کف این آلاچیق ها از سیمان بتن و چوب استفاده می گردد. بیشتر در پارک ها و مکان های عمومی از آن استفاده می گردد چرا که هزینه کمتر و مقاومت بالایی دارند از مزایای مهم آن ها سازگاری با انواع آب و هوا می باشند.

آلاچیق چوبی

آلاچیق چوبی مناسب ترین گزینه برای کسانی است که فضای باغ یا باغچه های بزرگ دارند آلاچیق های چوبی جلوه بسیار زیبا و جالبی به محیط می دهد و فضایی گرم و دلنشینی را ایجاد می نماید. عمده ترین جنس چوبی که برای این نوع آلاچیق استفاده می گردد چوب ترمووود است.

این چوب به دلیل تراکم بالا، امکان نفوذ آب را به پایین ترین مقدار می رساند و بعلاوه از مقاومت خوبی در مقابل عوامل جوی برخوردار است. چوب ترمووود مقاومت و کیفیت بالاتری نسبت به چوب های دیگر دارد و البته هزینه بالاتری نیز نسبت آن ها دارد چوب ترمووود مقاوت بالایی در برابر پوسیدگی وحشرات جونده نیز دارد.

آلاچیق ترکیبی

همانطور که از نام این آلاچیق ها تعیین است ترکیبی از طرح ها و مصالح مختلف ساخته می گردد، این ترکیب باعث ایجاد سازه ای متفاوت و زیبا می گردد که در اصلاح آلاچیق ترکیبی نامیده می گردد. معمولا با ترکیب چوب و فلز آلاچیق های زیبا و بی نظیری ساخته می گردد.

این ترکیب ها مانند ترکیب جایگاه های چوبی و سقف فلزی و یا در منطقه ها سردسیر استفاده از دیواره های شیشه برای حفظ دمای داخل نیز هستند.

آلاچیق شیشه ای

ایده مجذوب کننده و جالب در آلاچیق شیشه است که با توجه به شرایط آب و هوای مکان می توان دیواره ها و سقف آن را از شیشه طراحی کرد.

تفاوت آلاچیق و پروگولا

به صورت کلی می توان گفت بیشتر افراد پرگولا را یک آلاچیق در نظر می گیرند، ولی باید به این نکته اشاره نمود که این دو سازه باهم متفاوت هستند در واقع شاید از مصالح بکار رفته تفاوت زیادی نداشته باشند ولی از لحاظ کاربردی و استفاده و طرح و شکل بسیار متفاوت هستند.

آلاچیق فضای بسته تر و خصوصی تری دارد، داری سقف محصور و بسته است ولی سازه های پرگولا در شکل های مشبک بوده و از پوشش هایی مانند گیاهان در آن استفاده می نمایند کاربرد آلاچیق بیشتر در منطقه ها سردسیر است و در برابر باران و رطوبت محافظت بیشتری دارد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 7 شهریور 1401 بروزرسانی: 12 شهریور 1401 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 5174

به "آشنایی با انواع آلاچیق، پرگولا و تفاوتشان" امتیاز دهید

2 کاربر به "آشنایی با انواع آلاچیق، پرگولا و تفاوتشان" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با انواع آلاچیق، پرگولا و تفاوتشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید