با استرس کنکور چه کنیم؟

به گزارش وبلاگ ساعت هیراد، خبرنگاران/خوزستان عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه کنکور بخشی از زندگی است که با گذر زمان به انتها می رسد و هر کس فقط با نگرش صحیح خود می تواند نگرانی های مرتبط با آن را کاهش دهد، گفت: یکی از روش های جدید برای کاهش استرس کنکور، زندگی کردن با استرس است؛ به این معنا که دانش آموز باید بداند در کنار هر نوع فعالیت در زندگی، هدف دشواری را پذیرفته و بهتر است با آن کنار بیاید و این روش را به عنوان یک راه در کنار راه های مختلف برای زندگی در پیش بگیرد.

با استرس کنکور چه کنیم؟

سودابه بساک نژاد در گفت وگو با وبلاگ ساعت هیراد، اظهار کرد: ورود به دانشگاه یکی از اهداف جوانان محسوب می گردد و افراد علاقه مند هستند تا پس از کسب دانش و مهارت لازم، آینده پیش روی خود را شکل دهند و بسیاری آمال و آرزوی خود را در قبول شدن در کنکور می بینند. نگاهی به تاریخچه طولانی مدت آزمون ورود به دانشگاه ها نشان می دهد که این آزمون یکی از پرچالش ترین آزمون ها در طول تحصیل برای جوانان محسوب می گردد و با وجود اینکه هر استرسی را در زندگی تجربه می کنیم اما استرس ورود به دانشگاه در زندگی جوانان نقش ویژه ای دارد که متخصصین و مشاورین بارها از دانش آموزان می پرسند که با وجود آگاهی از اثر مخربی که استرس بر حافظه و سطح عملکرد آموزشی دانش آموزان می گذارد چرا آن ها هنوز استرس را تجربه می نمایند؟

علل استرس داوطلبان

وی اضافه نمود: عوامل متعددی در این ایجاد استرس در داوطلبان دخیل است که می تواند کلید اصلی بروز استرس و حتی راه چاره کاهش آن محسوب گردد. یکی از این دلایل نگاه همه یا هیچ به اهداف زندگی است؛ بسیاری از افراد یک هدف مشخصی را برای ادامه زندگی در نظر می گیرند و به اهداف دیگر توجه نمی نمایند و وقتی به آن هدف نرسند یا رسیدن به آن را سخت الوصول می یابند، انگیزه فعالیت و پشتکار را از دست می دهند. دومین علت برآورده ساختن آرزوهای والدین است؛ بخشی از دانش آموزان در کوشش هستند تا آرزوهای دیرین والدین خود را برآورده سازند و هدف خود در زندگی را با هدف زندگی والدین یکی می دانند و در نتیجه نگران هستند که نتوانند آرزوهای والدین را برآورده سازند و این خود عامل ایجاد استرس می گردد.

عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: یکی دیگر از دلایل بروز استرس در فرد مقایسه با دیگران است؛ گاهی مقایسه های اجتماعی منجر به نگرانی فرد می شوند. چراهایی که پاسخی ندارند، به عنوان مثال یک داوطلب کنکور با خود زمزمه می نماید که چرا دوستم قبول شد ولی من نباید قبول شوم؟ و این مقایسه های اجتماعی با دیگران به شدت فرد را مضطرب می نماید. یکی دیگر از دلایل، میل به رجحان جویی است؛ گاهی افراد به توانایی ها و استعدادهای خود توجه نمی نمایند و راهی را انتخاب می نمایند که فراتر از توانایی آن ها است و فقط می خواهند امیال رجحان جویانه خود را ارضا نمایند و در صورت تحقق نیافتن خواسته ها با شکست روبرو می شوند. یکی دیگر از دلایل مهم ایجاد استرس در داوطلبان، عدم نگرش به توانمندی های شخصی است، وقتی افراد هدفی را انتخاب می نمایند که فراتر از توانمندی شخصی آن ها باشد، مستاصل می شوند چون از عهده رسیدن به هدفی که انتخاب کردند بر نمی آیند و قادر به تغییر نگرش خود نیز نیستند.

با استرس کنکور زندگی کنید!

بساک نژاد با بیان اینکه با توجه به درک عوامل ایجادنماینده استرس کنکور، می توان راه چارههایی برای حل آن اتخاذ کرد، گفت: یکی از روش های جدید برای کاهش استرس کنکور، زندگی کردن با استرس است؛ به این معنا که دانش آموز باید بداند در کنار هر نوع فعالیت در زندگی، هدف دشواری را پذیرفته و بهتر است با آن کنار بیاید و این روش را به عنوان یک راه در کنار راه های مختلف برای زندگی در پیش بگیرد. یعنی به جای سر و کله زدن با جزوهای نخوانده و افسوس زمان از دست داده، به مرورِ آن چه خوانده و تمرین نموده بپردازد و این خود نوعی زیستن با کنکور است.

وی ادامه داد: برای کاهش استرس کنکور توصیه می گردد که بر جسم خود متمرکز شوید، برای مثال تنفس عمیق شکمی دو بار در روز و هر بار 15 مرتبه به طوری که از بینی نفس بکشید و از دهان نفس را خارج کنید، روش مناسبی برای آرام بخشی و کنترل استرس است. در طول روز در کنار درس خواندن، ساعتی را به پیاده روی ساده یا دوچرخه سواری و خرید کردن در بیرون از منزل برای کسب آرامش اختصاص دهید. در این حالت فکر فرد منسجم می گردد و احساس بهتری به شما دست می دهد.

خواب منظمی داشته باشید

عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز تاکید نمود: از گفتار و بحث های نگران نماینده در محیط خانواده پرهیز و کوشش گردد تا از هر آن چه فکر شما را آشفته می نماید، به طور موقت دوری کنید. بهتر است خواب منظمی داشته باشید؛ تحقیقات متخصصان علوم شناختی ثابت نموده که بیشتر اتصالات سیناپسی یادگیری در هنگام خواب رخ می دهد. خود را با دیگران مقایسه نکنید؛ شما به عنوان داوطلب کنکور باید بدانید که هر شخص ظرفیت و توانمندی خاص خود را دارد و همه نمی توانند مهارت های یکسانی داشته باشند. خداوند در وجود افراد موهبت های ذاتی متفاوتی گذاشته است که هر کس می تواند آن ها را بشناسد و در راه توانمندی های خود قدم بردارد.

بر زمان حال تمرکز کنید

بساک نژاد گفت: به داوطلبان توصیه می گردد که مثبت اندیش باشند، به خدا توکل نمایند و بدانند که می توانند با شناخت واقعی و صحیح توانمندی خود، به خواسته هایشان برسند. با خود مهربان باشید، به جای فکر کردن به گذشته ای که از دست رفته یا آینده مبهمی که در پیش است، روی زمان حال متمرکز شوید. با خود بگویید من کوشش کردم، می توانم و ادامه می دهم. هر روز با خود تمرین کنید که نباید به جسم و روان خود صدمه بزنید بلکه از لحظات زندگی که دارید لذت برید. برای مثال وقتی درس می خوانید بگویید عجب تست جالبی، چه زیبا است، بریم سراغ تست بعدی و بدین ترتیب این لذت بودن در لحظه را احساس کنید.

عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز اضافه نمود: با توجه به انتخاب توصیه های پیشنهادی قادر خواهید بود آرامش بیشتری به هنگام مطالعه و مرور دروس به دست آورید و نگرانی های احتمالی خود را کاهش دهید. بدانید که هدف زندگی شما اگر در زمان و مکان و شرایط مناسب انتخاب شده باشند، پس از کنکور به شما آرامش می دهند. کنکور بخشی از زندگی است که با گذر زمان به پایان می رسد و هر کس فقط با نگرش صحیح خود می تواند نگرانی های مرتبط با آن را کاهش دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: buyclockhirad.sale-blog.ir شناسه مطلب: 6291

به "با استرس کنکور چه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با استرس کنکور چه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید