بایدها و نبایدهای تصمیم برای دریافت فوق لیسانس

به گزارش مجله وبلاگ فروش، چنانچه دوست دارید در مقطع فوق لیسانس ادامه تحصیل بدهید حتما می دانید که انتخاب رشته کار چندان آسانی نیست. ممکن است در مقطع لیسانس، در رشته ای تحصیل نموده باشید و حالا که می خواهید ادامه تحصیل بدهید می بینید که علایق و سلایقتان به کلی با دوره قبل متفاوت است. تازه، رشته تحصیلی تان را هم عوض ننموده باشید، در خصوص انتخاب دانشگاه و شهر/کشور مورد نظر برای تحصیل، راستا شغلی/حرفه ای پس از فراغت از تحصیل و هزینه های دانشگاه مربوطه هم دچار سردرگمی می شوید. برای همین در نظر گرفتیم تا در مقاله ای جداگانه در خصوص بایدها و نبایدهای تصمیم به ادامه تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی نکاتی را با شما در میان بگذاریم. پس با ما همراه بمانید.

بایدها و نبایدهای تصمیم برای دریافت فوق لیسانس

بایدها

ببینید چه می خواهید، و چرا آن را می خواهید

دوست دارید چه چیزی از مدرک فوق لیسانستان نصیبتان گردد؟ اول باید راستا شغلی تان را در نظر داشته باشید: آیا می خواهید شغل خود را عوض کنید، یا برای راستا شغلی مورد نظرتان به مدرک فوق لیسانس احتیاج دارید؟ آیا اخذ مدرک فوق لیسانس در راستا شغلی، ارتقای درجه و افزایش حقوقتان تاثیر چشمگیری دارد؟ آیا نتایجی که به دست خواهد آمد ارزش این را دارد تا شهریه فوق لیسانس را بپردازید؟ و آیا صرفا می خواهید از این طریق مهاجرت نموده و به اقامت دائم کشور مورد نظرتان برسید؟ دوست دارید با دلایل نامکوجه برای ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس آشنا شوید؟ اینجا را مطالعه کنید.

مورد دیگر این است که تصمیم بگیرید که چه نوع دوره فوق لیسانسی می خواهید؟ (دوره تحقیقی یا تدریسی) - ضروری است بیان کنیم که دوره های تدریسی مانند دوره های لیسانس هستند (ترکیبی از واحدهای اصلی و اختیاری در هر ترم وجود دارند، اساتید آنها را در خلال کلاس هاف سمینارها یا ازمایشگاه ها تدریس می نمایند) . اما دوره های تحقیقی استقلال بیشتری در بر دارند و ساعات تدریس اساتید در آنها بسیار کمتر است. بنابراین به محض اینکه در این مورد هدفتان را تعیین کردید بهتر خواهید توانست در خصوص دانشگاه ها و دوره های تحصیلی آنها تحقیق کنید.

حتما دوره فوق لیسانس را به دلایل مناسب انتخاب کنید

برای نمونه، در حالیکه بسیاری از دانشجویان صرفا زندگی دانشجویی را دوست دارند و از آن لذت میبرند، اما اگر بخواهند از این دوره فقط برای فرار از کار استفاده نمایند قطعا فکر خوبی نیست. اگر واقعا نمی دانید که می خواهید چه کاره شوید و در چه راستای گام بر دارید خوب است یک سال به خود استراحت دهید تا در این مورد به تحقیق بپردازید و به نتیجه برسید و یا مدتی در بخشی که فکر می کنید به آن علاقه دارید مشغول به کار شوید.

در مناسب های دانشگاهی شرکت کنید

مناسبت ها و رویدادهای دانشگاهی بسیار می توانند به شما در تصمیم به تحصیل در مقطع فوق لیسانس و بالاتر در دانشگاه مورد نظرتان یاری نمایند. با شرکت در مناسبت های دانشگاهی که به آن علاقه دارید می نوانید پاسخ سوالات خود را در خصوص دوره تحصیلی، پیش احتیاجهای ورود به دانشگاه و چگونگی افزایش شانس پذیرش در آن دانشگاه بیابید.

با دانشجویان سابق دانشگاه مورد علاقه تان حرف بزنید

با این کار می توانید در کبهتری نسبت به دوره تحصیلی مورد نظر بیابید و ببینید که هزینه ها و راستا شغلی شان چطور بوده است. اگر هم نتوانستید دانشجویان سابق دانشگاه مورد نظرتن را بیابید، دست به تحقیق و جستجو بزنید تا ببینید که دانشجویان سابق در چه صندلی های شغلی قرار دارند تا ببینید که با تحصیل در فوق لیسانس به چه پیشرفت شغلی دست یافته اند.

نبایدها

حالا که در خصوص بایدهای تحصیل در مقطع فوق لیسانس آگاه شدید، خوب است نبایدهای این راه را هم با هم مرور کنید. شما نباید:

سراسیمه تصمیم بگیرید

بسته به جایی که می خواهید تحصیل کنید، باید بدانید که دوره های فوق لیسانس هم گران هستند و هم وقت زیادی از شما می گیرند. بنابراین اصلا عجله نکنید. همانطور که قبلا گفتیم، خواسته ها و احتیاجهایتان را اول آنالیز و ارزیابی کنید. حتما قبل از انتخاب بک دوره درسی یا انتخاب یک دانشگاه اول در خصوص آنها تحقیق کنید.

فقط به رنکینگ و رتبه های دانشگاه ها توجه کنید

با اینکه رنکینگ هایی که از دانشگاه ها به عمل می آید می تواند در شناخت معتبرترین دانشگاه ها به طور کلی موثر و مفید باشد، اما نباید اهمیت زیاده از حد به این رنکینگ ها بدهید و از سایر عوامل غافل بمانید. به طور ایده آل باید در خصوص دوره تحصیلی، مناسبت ها و آداب و ریوم دانشجویان دانشگاه مورد نظر و مکان و سبک زندگی موجود در آن صد در صد اطمینان حاصل کنید.

هزینه شهریه ها را از یاد ببرید

عامل مهم دیگری که باید هنگام تصمیم در خصوص ادامه تحصیل به آن توجه کنید این است که به جیب و بودجه خود نگاه کنید. دوره های تحصیلات تکمیلی پول زیادی می طلبند. بنابراین باید حتما مطمئن شوید که ای ندوره مناسب شماست و بعد دست به سرمایه گذاری در آن بزنید. هنگام انتخاب دوره تحصیلی، باید ببینید که قرار است شهریه آن را چگونه تامین کنید. ما در وبسایت خبرنگاران در خصوص شهریه ها، بورسیه های کانادا و سایر دانشگاه های دنیا، جوایز یاری تحصیلی و مواردی از این دست به طور مرتب اطلاعات را از منابع موثق دانشگاهی در اختیار شما قرار می دهیم.

سختی های فوق لیسانس را دست کم بگیرید

حتما شنیده اید که مقاطع فوق لیسانس و دکتری در مقایسه با دوره های لیسانس چالش بر انگیز هستند. اما بسیاری از دانشجویان این چالش ها را سرسری می گیرند و وقتی وارد دوره ها می شوند از فشردگی و سختی انها متعجب می شوند و می بینند که خودشان باید به خودشان انگیزه بدهند و نسبت به قبل مستقل تر تحصیل نمایند (چرا که ساعات تماس با استاد در این دوره ها کمتر است). دیگر وقتی برای بازی های ویدئویی و دور دور کردن نیست. باید خود را وقف تحصیل کنید، انگیزه و علاقه تان کم نگردد و سخت کوشش کنید. بنابراین حتما مطمئن شوید که این دوره برای شما مناسب باشد.

منبع: ویزا موندیال
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 4728

به "بایدها و نبایدهای تصمیم برای دریافت فوق لیسانس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدها و نبایدهای تصمیم برای دریافت فوق لیسانس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید