ایده های جالب طراحی ایستگاه اتوبوس در مناطق مختلف دنیا

به گزارش مجله وبلاگ فروش، وقتی صحبت از طراحی ایستگاه اتوبوس می شود، کمتر کسی به یاد طرح های باشکوه و خلاقانه مانند آنچه در فرودگاه یا ایستگاه های قطار می بینیم می افتد. آنچیزی که ما امروزه در نقاط مختلف شهر می بینیم اغلب سازه هایی بسیار ساده مستطیلی فلزی و شیشه ای، بدون هیچگونه طرح یا تزیین خاصی است. خوشبختانه توجه شهرداری ها به ایستگاه ها شهری اندکی افزایش یافته و حداقل کمتر شاهد طرح های بسیار معمولی و قدیمی که برای مدت زمان زیادی بدون تغییر مانده بودند هستیم. رفته رفته می توان طرح های جالبی را هم مشاهده کرد که در غیره منتظره ترین مکان ها دیده می شوند. در این مطلب با تعدادی از جالب ترین و خلاقانه ترین طراح های ایستگاه اتوبوس آشنا خواهید شد که انتظار برای رسیدن اتوبوس را به کاری بسیار لذت بخش و دلپذیر تبدیل می کنند. لطفا تا سرانجام همراه ما باشید.

ایده های جالب طراحی ایستگاه اتوبوس در مناطق مختلف دنیا

اولین طرحی که بررسی می کنیم در کشور هلند قرار گرفته و از لحاظ شکل و اندازه یکی از عجیب ترین هاست. این ایستگاه اتوبوس که شکل دهان یک وال را تداعی می کند در سال 2003 ساخته شده و تا حدی ایده های طراحی معمار مشهور برزیلی، اسکار نیمایر را به کار برده است. جالب اینجاست که تمام بدنه این ایستگاه اتوبوس از فوم های پلی استری ساخته شده است. این فوم کاملا در برابر ضربه های چاقو، رنگ آمیزی و نقاشی و همچنین سیگار مقاوم هستند. بنابراین شکل ظاهری این ایستگاه، بخاطر کم فهمی برخی از شهروندان (آن هم در کشوری مانند هلند) تخریب نشده و برای سال های سال زیبایی و تازگی خود را حفظ می کند.

طراحی ایستگاه اتوبوس فقط شامل مکانی برای منتظر ماندن نمی شود، برخی از ایستگاه یک ساختمان کامل و متمرکز برای انجام تمام خدمات مرتبط با اتوبوس رانی را شامل می شوند. برای مثال قسمتی برای تهیه بلیط، کافه و رستوران، استراحت رانندگان اتوبوس و سرویس بهداشتی از مکان های مورد نیاز یک ایستگاه اتوبوس مدرن هستند. مدل دومی که در زیر مشاهده می کنید در کشور انگلستان و شهر اسلاف قرار گرفته که زادگاه ستاره شناس معروف، ویلیام هرشل است. ویلیام هرشل دانشمندی است که برای اولین بار موج فروسرخ را در سال 1800 میلادی کشف کرد. طراحی این ایستگاه اتوبوس نیز طوری است که طول موج های مختلف نور طبیعی را بنمایش بگذارد. به عبارت دیگر پوشش متالیک و آلومینیومی بدنه ایستگاه طوری طراحی شده که با توجه به زاویه تابش خورشید، رنگ متفاوتی بخود می گیرد.

زیباترین نمونه های مبلمان شهری در مکان های عمومی و پارک ها

مدل بعدی را می توان بعنوان یکی از خاص ترین و منحصربفردترین طرح ها در دنیا دانست. طراحی ایستگاه اتوبوس زوریخ سوئیس بشکلی است که سقف آن شبیه به یک ابر در آسمان آبی دیده می شود. درون سقف، ساختاری شبیه به حباب های بادی دقیقا مانند آنچه در ضربه گیر اجناس شکستنی و حساس می بینیم قرار گرفته است. اما موضوع وقتی جالب می شود که متوجه می شویم واقعا درون این حباب های نیمه شفاف، هوای واقعی در جریان است. این هوا توسط هشت لوله پلی اتیلن به درون سقف پمپ شده و در چرخه ای تکراری در جریان است. این طراحی ویژه سبب شده تا در عین نفوذ نور و روشنایی به زیر سقف، از شدت نور آفتاب کاسته شده و شهروندان، مسئله ای از بابت نور مستقیم آفتاب و تاریکی فضا نداشته باشند.

چهار نمونه طراحی ویلا در شهرهای مختلف ایران با سازه های عجیب

خیلی خیلی کم پیش می آید که طراحی ایستگاه اتوبوس، بعنوان برترین طراحی سال یک کشور انتخاب شود اما در سال 2009 و در کشور آلمان چنین اتفاقی رخ داد. ایستگاه اتوبوس زیر در شهر هامبورگ قرار گرفته و توسط تیم طراحی بلانک مورگان ساخته شده است. سقف 1800 متر مربعی این ایستگاه، شکلی شبیه به بال پرنده داشته و شبیه به یک جسم سبک و شناور دیده می شود. ستون هایی از جنس استیل، این سقف را روی هوا شناور نگه می دارد، جنس کفپوش ایستگاه نیز بگونه ای انتخاب شده که توجه مردم به سمت سقف شناور ایستگاه باشد. صندلی های ایستگاه نیز خیلی ساده با پلتفرم های بتنی و پنل های چوبی تزیین شده. حضور پنل های چوبی در این فضای مدرن، باعث گرم تر دیده شدن فضای سرد ایستگاه می شود.

بدنه های استیل ضد زنگ بخاطر مقاوت بسیار بالایی که در برابر شرایط آب و هوایی گوناگون و همچنین ضربه و خط و خش دارند، یکی از متریال های بسیار کاربردی و محبوب برای ساخت و طراحی ایستگاه اتوبوس است. مدلی که در شکل زیر مشاهده می کنید در کشور انگلستان قرار داشته و در سال 2005 ساخته شده است. با اینکه حدود 15 سال از ساخت این ایستگاه می گذرد اما همچنان فوق مدرن و شیک دیده می شود و چیزی از تازگی خود را از دست نداده است. سقف این ایستگاه از سلول های خورشیدی پوشانده شده که برق ایستگاه را در شبانه روز تامین می کند. همچنین بدنه استیل و صیقلی این ایستگاه باعث شده تا نگهداری و تمیز کاری آن ساده و راحت انجام بگیرد.

مدل های جالب ساخت کلبه کوچک در دل طبیعت دور از شهر و روستا

در ادامه طرح های جالب دیگری از طراحی ایستگاه اتوبوس در ایران و سایر نقاط دنیا را مشاهده می کنید:

منبع: اتاق
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 4669

به "ایده های جالب طراحی ایستگاه اتوبوس در مناطق مختلف دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایده های جالب طراحی ایستگاه اتوبوس در مناطق مختلف دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید