احدی: اروپا در کوشش برای جلوگیری از گام پنجم ایران است، مکانیسم ماشه ابزاری علیه ایران که اعضای برجام از آن بهره می برند

به گزارش مجله وبلاگ فروش، کارشناس مسائل بین الملل گفت: اروپایی ها با تهدید به فعال کردن مکانیسم ماشه به دنبال جلوگیری از برداشته شدن گام پنجم توسط ایران و ایجاد فضایی هستند که گفتگوهایی در موضوع موشکی و قدرت منطقه ای را با کشورمان شروع نمایند.

احدی: اروپا در کوشش برای جلوگیری از گام پنجم ایران است، مکانیسم ماشه ابزاری علیه ایران که اعضای برجام از آن بهره می برند

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

محسن احدی کارشناس ارشد مسائل بین الملل در تبادل نظر با خبرنگار دانشجو در موضوع تهدید اروپایی ها و به خصوص فرانسه به احتمال فعال کردن مکانیسم ماشه، گفت: مکانیسم ماشه به یک ابزار علیه ایران تبدیل شده و کشورهای عضو برجام سعی می نمایند از این اهرم علیه کشورمان استفاده نمایند. اتفاقا آمریکایی ها با خروج از توافق هسته ای این ابزار را از دست داده و از همین رو نماینده این کشور در آژانس بین المللی هسته ای از این اتفاق ابراز ناراحتی کرد.

وی ادامه داد: وقتی بحث خروج اروپا از برجام مطرح شد، بسیاری از کارشناسان بر این امر صحه گذاشتند که به هیچ وجه تروئیکای اروپایی (انگلیس، آلمان و فرانسه) این ابزار را از دست نخواهند داد؛ ولی شاید آنها بدون فعال کردن این مکانیسم و به نشانه اعتراض از اقدامات ایران، برجام را ترک نمایند.

کارشناس روابط بین الملل گفت: اما اینکه در چند مدت اخیر افرادی چون وزیر خارجه فرانسه تهدید به فعال کردن این مکانیسم نموده و یا مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا از نگرانی خود در قبال حفظ برجام می گوید ریشه در گام چهارم کاهش تعهدات هسته ای دارد.

وی افزود: ایران در گام چهارم کاهش تعهدات هسته ای، دست به مجموعه اقداماتی زد که برای اروپایی ها گران تمام شد. با اقداماتی از قبیل گازدهی به زنجیره 30 تایی سانتریفیوژ IR-6 یا شروع کار غنی سازی در فردو عملا می توان گفت که برجام در بعد فنی سرانجام یافته است و این خلاف تصور اروپایی ها بود که فکر می کردند ایران حداقل تا انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا، دست به چنین اقداماتی نمی زند.

احدی مطرح نمود: اروپایی ها بارها گفته اند که حفظ برجام برایشان مهم است، چرا که آن را یک توافق امنیتی می دانند. اتحادیه اروپا می داند که افزایش تنش در غرب آسیا به سرعت موجب تسری بحران به مرزهای کشورهای عضو این اتحادیه می گردد و از این رو کوشش می نماید از ایجاد یک بحران جدید در خاورمیانه جلوگیری نموده و از توافق هسته ای حمایت کند.

وی افزود: بحران کنونی که محصول اقدام یک جانبه ترامپ در خروج از برجام است، دو طرف دارد. از طرفی آمریکا ایستاده است که اروپا عملا زورش به واشنگتن نمی رسد و از طرف دیگر ایران است که در کوشش برای بازگرداندن توازن به توافق هسته ای دست به کاهش تعهدات خود می زند. تروئیکای اروپایی کوشش می نمایند با ارائه مشوق هایی از قبیل آنچه امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه عنوان نمود و همچنین تهدید، ایران را به بازگشت به تعهدات برجامی وا دارند. با مخالفت آمریکا می توان گفت که ارائه مشوق عملا کن لم یکن شده و تنها ابزار اروپا در قبال ایران تهدید است.

احدی تاکید نمود: اروپایی ها با تهدید به فعال کردن مکانیسم ماشه دو هدف را پیگیری می نمایند. یکی جلوگیری از برداشته شدن گام پنجم توسط ایران که می تواند تیر خلاص به برجام باشد، حتی اگر در گفتار اعلام نگردد و دیگری ایجاد فضایی که تبادل نظرهایی در موضوع موشکی و قدرت منطقه ای با ایران شروع گردد.

وی اظهار داشت: فعال کردن مکانیسم ماشه افزایش تنش را در پی خواهد داشت که اصلا مورد نظر اروپایی ها نیست و باید به آن فقط به عنوان یک تهدید نگاه کرد تا جلوی اقدامات آینده ایران گرفته گردد؛ اما باید به این نکته اذعان کرد که در آینده اروپاییان به آمریکا نزدیک تر خواهند شد. هیچ کدام از طرفین برجام نمی خواهند مسئولیت فروپاشی این توافق را گردن بگیرند و در ظاهر به کوشش برای حفظ آن مبادرت خواهند کرد. این نکته را نیز باید اضافه کنم که همه طرف ها در حال آماده کردن خود برای شرایط پسابرجام هستند.

کارشناس مسائل اروپا با اشاره به پیروزی بوریس جانسون در انتخابات انگلیس و تاثیر آن بر مواردی چون حفظ برجام و یا اینستکس نیز گفت: اروپا عملا نشان داده که توان عملی در مقابله با آمریکا را ندارد ولی باید اذعان داشت که از نظر سیاسی توانست واشنگتن را منزوی کند. حالا با تحقق برگزیت که نشای از پیروزی جانسون است، لندن به واشنگنم نزدیک تر شده که این موضوع ترکی بر محور انزوای ایالات متحده خواهد انداخت.

وی افزود: با نزدیکی انگلیس و آمریکا ما حتی می توانیم شاهد خروج لندن از برجام نیز باشیم. آنچه ملموس تر خواهد بود، ایجاد اخلال در روندهای حمایتی از ایران از قبیل اجرایی شدن اینستکس یا باز طراحی راکتور اراک است.

احدی در انتها توضیح داد: با توجه به اینکه اروپا از معادلات قدرت در ایران حذف شده، اقدامات آینده لندن جز در حوزه مسائل سیاسی تاثیری بر روی کشورمان نخواهد داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 1146

به "احدی: اروپا در کوشش برای جلوگیری از گام پنجم ایران است، مکانیسم ماشه ابزاری علیه ایران که اعضای برجام از آن بهره می برند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احدی: اروپا در کوشش برای جلوگیری از گام پنجم ایران است، مکانیسم ماشه ابزاری علیه ایران که اعضای برجام از آن بهره می برند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید