آیا ایران خودرو هم مثل چین قربانی وعده های پژو می گردد؟

به گزارش مجله وبلاگ فروش، مدیرعامل ایران خودرو اخیرا اعلام نموده است شرکت پژوی فرانسه تمامی شروط ایران خودرو برای فراوری در ایران را پذیرفته است. قبلا نیز اخباری مبنی بر نهایی شدن متن قرارداد ایران خودرو و پژو منتشر شده بود.

آیا ایران خودرو هم مثل چین قربانی وعده های پژو می گردد؟

با تور خرداد چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران ، مدیرعامل ایران خودرو اخیرا اعلام نموده است شرکت پژوی فرانسه تمامی شروط ایران خودرو برای فراوری در ایران را پذیرفته است. قبلا نیز اخباری مبنی بر نهایی شدن متن قرارداد ایران خودرو و پژو منتشر شده بود. به نظر می رسد امضای قرارداد جدید ایران خودرو و پژو منتظر سفر آقای روحانی به فرانسه است.

از جمله شرایطی که وزارت صنعت برای همکاری خودروسازان داخلی و خارجی اعلام نموده است، سرمایه گذاری 50 درصدی در ایران و صادرات 30درصد از محصولات فراوریی به خارج از کشور است. برمبنای اظهارنظر مدیرعامل ایران خودرو شرکت پژو با صادرات 30درصد از محصولات فراوریی در ایران موافقت نموده است. در این زمینه بازخوانی سابقه همکاری پژو با شرکت گوانجو چین جالب توجه است.در سال 1985 و بعد از 2 تجربه نسبتا پیروز سرمایه گذاری خارجی شرکت های چینی با فولکس واگن و جنرال موتورز، شرکت سرمایه گذاری مشترک پژو-گوانجو تأسیس شد برخلاف دو تجربه سرمایه گذاری مشترک قبلی، در این قرارداد صحبتی از توسعه محصولات جدید نشد و برنامه اولیه شامل فراوری تنها دو محصول سواری پژو 505 و کامیونت پژو504 بود.از جمله نکاتی که در قرارداد پژو با گوانجو ذکر شده بود صادرات یک سوم از فراوریات مشترک به خارج بود. همچنین قرار بود طی مدت 5 سال، 90درصد از قطعات خودروهای صادراتی و 98درصد از قطعات خودروهای عرضه شده در چین داخلی سازی شوند.

اما تا سال 1993 یعنی 5 سال بعد از فراوری اولین خودرو سواری پژو در این شرکت، شرکت سرمایه گذاری مشترک توانسته بود تنها 75درصد از قطعات را داخلی سازی کند. این درصد داخلی سازی در مدل های 504 و 505 تنها به 62درصد رسیده بود. ناتوانی در تحقق اهداف معین شده برای داخلی سازی قطعات و صرف منابع ارزی برای واردات قطعات خودرو از فرانسه موجب نارضایتی طرف چینی شد.همچنین برخلاف شرکت سرمایه گذاری مشترک شانگهای-فولکس واگن که سود حاصل از فعالیت خود را در چین سرمایه گذاری می کرد، پژو سود خود را به فرانسه منتقل می کرد.از همه مهم تر شرکت پژوی فرانسه با این ادعا که کیفیت خودروهای مونتاژی در شرکت سرمایه گذاری مشترک پایین است، از ترس تخریب برند خود از صادرات محصولات امتناع کرد. در نتیجه شرکتی که قرار بود یک سوم از محصولاتش صادر گردد هرگز حتی یک خودرو به خارج از چین صادر نکرد.همچنین عدم انطباق محصولات پژو که برای شرایط آب وهوایی فرانسه طراحی شده بود با اقلیم چین باعث بروز مشکلاتی در سیستم تهویه مطبوع و سیستم برقی خودروها شد. زیرا شرکت پژو برای انطباق فناوری محصولات با شرایط بازار مقصد هیچ کاری انجام نداده بود.این شرکت در طول 9 سال فعالیتش تا سال 1996 تنها 100 هزار خودرو فراوری کرد. در این سال دو طرف قرارداد را فسخ کردند و شرکت گوانجو چین تصمیم به انتخاب شریک جدیدی گرفت[1].

در ایران نیز صادرات 30 هزار دستگاه پژو 206 صندوق دار طی سال های 86، 87 و 88 مدنظر بود که با کارشکنی پژو در قیمت فروش محصولات در کشورهای مختلف با شکست رو به رو شد[2]در مواردی هم که ایران خودرو پیروز به فراوری پژو 206 با قیمت رقابتی می شد، شرکت پژو بارها جلوی صادرات پژوهای فراوریی در ایران را به بازارهای صادراتی اش گرفت. حتی در یک نمونه درباره صادرات پژو 206 توسط ایران خودرو به بازار روسیه، کار به دعوای حقوقی رسید. زیرافراوریات ایرانی با کیفیتی تقریبا یکسان در آن سال ها (قبل از سال 85 ) قیمت مناسب تری نسبت به مدل هایی داشتند که پژو در اروپا فراوری می کرد. [3]حال سوال این جاست که شرکت پژوی فرانسه با توجه به سابقه سیاه عملکرد خود در انجام تعهدات در ایران و چین آیا دوباره توسط ایران خودرو به عنوان شریک انتخاب خواهد شد؟

منبع:خراسان

منبع: تسنیم
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 2105

به "آیا ایران خودرو هم مثل چین قربانی وعده های پژو می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا ایران خودرو هم مثل چین قربانی وعده های پژو می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید