شروع غنی سازی و فراوری دوباره اورانیوم در فردو

به گزارش مجله وبلاگ فروش، غنی سازی و فراوری دوباره اورانیوم در سایت غنی سازی شهید علیمحمدی (فردو) شروع شد.

شروع غنی سازی و فراوری دوباره اورانیوم در فردو

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرنگاران، عملیات گازدهی به 696 سانتریفیوژ IR1 در تأسیسات غنی سازی شهید مسعود علیمحمدی (فردو) و در راستای اجرای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی آغاز شد.

در حال حاضر 1044 ماشین سانتریفیوژ IR1 (شامل 6 زنجیره 174 تایی) در فردو مستقر است که به چهار زنجیره از 6 زنجیره 174 تایی سانتریفیوژ IR1 یعنی 696 سانتریفیوژ گاز هگزافلوراید اورانیوم UF6 تزریق شد و دو زنجیره دیگر که شامل 348 ماشین IR1 هستند اقدام به فراوری و غنی سازی ایزوتوپ های پایدار می نمایند.

لازم به ذکر است امروز (چهارشنبه) و در راستای اجرای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی، مخزن 2800 کیلویی حاوی حدود 2 هزار کیلوگرم گاز هگزافلوراید اورانیوم UF6 تحت نظارت بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از انتقال از نطنز به فردو، در سالن خوراک دهی مجتمع شهید علیمحمدی فردو نهاده شد.

پس از انتقال مخزن حاوی 2 هزار کیلوگرم UF6 از نطنز به فردو و اتصال مخزن به خطوط خوراک دهی و انجام موفقیت آمیز همه عملیات فنی مرتبط شامل خلأ سازی نهایی، کنترل ماشین های سانتریفیوژ و شیرها و چک کردن سیستم های کنترل و اتوماسیون و راه اندازی بخش های جمع آوری و اتمام عملیات پسیواسیون، پس از دقایق اولیه روز پنج شنبه عملیات گازدهی زنجیره ها و ماشین های سانتریفیوژ و جمع آوری اورانیوم غنی شده در سایت فردو آغاز شد.

همه اقدامات تحت نظر بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت گرفته است.

در همین خصوص بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در مصاحبهیی پیش از این عنوان نمود: همه عملیات به صورت موفقیت آمیز و با سرعت بسیار زیادی صورت گرفته و تا 24 امشب کار پسیواسیون و خارج کردن گازهای سبک را تمام می کنیم و به مرحله برداشت محصول می رسیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: البته در دوره پسیواسیون محصول پسماند را دوباره مخلوط می کنیم. باید به حدی برسیم که محصول با کیفیت مناسب فراوری کنیم. ساعت 24 شیرها را باز و محصول را جمع آوری می کنیم، البته این سیستم باید پایدار بگردد و روز پنجشنبه از محصول نمونه گیری می گردد. آژانس این نمونه ها را می بیند و تا روز شنبه نیز سطح پایداری باید ادامه یابد. حوالی ساعت 10 و 11 صبح شنبه به سطح 4.5 درصد می رسیم و انشاءالله به حد پایداری می رسد.

وی عنوان نمود که جمعی از خبرنگاران روز شنبه از فردو و آخرین اقدامات صورت گرفته بازدید نموده و نشستی خبری نیز در این محل برگزار خواهد شد.

معاون سازمان انرژی اتمی همچنین گفت: در حوزه غنی سازی ما دیروز و پریروز به حدود هشت هزار و 600 سو ظرفیت فراوری رسیم و حدود 900 سو نیز از فردو اضافه می گردد که حدود 9 هزار و 500 سو می گردد که اگر در نظر بگیریم در قبل از برجام در بالاترین حدش 11 هزار سو داشتیم، الان تقریبا به حدود قبل از برجام نزدیک شده ایم.

به گزارش فارس، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران 14 آبان ماه و همزمان با سرانجام سومین فرصت 60 روزه ایران به طرف های باقیمانده در برجام، گام چهارم کاهش تعهدات برجامی را اظهار داشت و گفت: سازمان انرژی اتمی از روز چهارشنبه 15 آبان ماه گام چهارم و جدید را بر می دارد.طبق برجام بیش از هزار سانتریفیوژ (1044) در فردو داریم. در برجام قرار بود این سانتریفیوژها بچرخند، اما گاز به آنها تزریق نکنیم که بنده امروز در دستوری به سازمان انرژی اتمی می گویم که از روز چهارشنبه گازدهی را در فردو آغاز کنیم.

رئیس جمهوری ایران با بیان اینکه این گام مثل گام های دیگر قابل بازگشت و هر زمان به تعهدات کاملشان برگشتند ما هم به تعهداتمان بازمی گردیم؛ در عین حال گفت که این فعالیت جدید با نظارت آژانس خواهد بود و آژانس همچنان نظارت خواهد نمود

روحانی اعلام کرد: اما هر وقت آنها به تعهداتش عمل کردند ما دو مرتبه گاز را قطع می کنیم، پس قابل بازگشت است، اما در عین حال نمی توانیم یکجانبه تحمل کنید که ما به تعهداتمان کامل عمل کنیم و آنها بخواهند به تعهداتش عمل نکند. ظرف 2 ماه آینده فرصت مذاکره داریم و صحبت می کنیم و اگر راه چاره درستی را یافتیم و پیدا کردیم و راه چاره این است که تحریم ها برداشته گردد و به راحتی بتوانیم نفتمان را بفروشیم و از پول های بانک مان استفاده کنیم و سایر تحریم هایی که در فلزات و بیمه انجام دادند بردارند و ما هم به شرایط گذشته برمی گردیم.

لازم به ذکر است، روز سه شنبه نیز کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس از تحویل نامه ایران به این سازمان درباره گازدهی فردو اطلاع داد.

پس از آنکه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در 18 اردیبهشت ماه امسال و در یکمین سالگرد خروج آمریکا از برجام در بیانیه ای از کاهش بعضی تعهدات برجامی اطلاع داد، فرصتی 60 روزه نیز به طرف های باقیمانده به ویژه اروپایی ها داده شد تا تعهدات بانکی و نفتی خود در برجام را عملیاتی نمایند. این فرصت دو بار دیگر تمدید شد، ولی هیچ اقدامی از ناحیه طرف های مقابل صورت نگرفت و در این مدت ایران سه گام در راستای کاهش تعهدات در برجام برداشت.

پس از بیانیه 18 اردیبهشت ماه امسال، اقدامات مربوط به کاهش تعهدات برجامی آغاز و در این راستا سازمان انرژی اتمی در نخستین گام کاهش تعهدات برجامی، محدودیت های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی شده و آب سنگین را رعایت نکرد و به همین دلیل در گام اول، جمهوری اسلامی ایران از 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده 3.67 درصد عبور کرد و در حال حاضر موجودی اورانیوم غنی شده کشور 500 کیلوگرم UF6 با غنای حدود 4 درصد است.

از سوی دیگر کارخانه فراوری آب سنگین اراک که دارای ظرفیت اسمی فراوری 16 تن آب سنگین در سال با خلوص هسته ای است در زمان ابلاغ گام اول کاهش تعهدات، میزان موجودی آن حدود 125 تن بود. این کارخانه در زمان ابلاغ دستور شورای عالی امنیت ملی مبنی بر عدم پایبندی به 130 تن، در مرحله تعمیرات بود که با ابلاغ به سازمان در تاریخ 24 اردیبهشت ماه مرحله تعمیرات با سرعت سرانجام یافته و کارخانه مجددا فراوری را آغاز نموده است و در این مدت حدود 2 تن از آب سنگین فراوریی به خارج از کشور صادر و حدود 2 تن دیگر هم برای محصولات دوتره در داخل مصرف شده است و در حال حاضر موجودی کل آب سنگین کشور حدود 130 تن است.

در سرانجام این گام و زمان ورود به گام دوم (16 تیر ماه) نیز عنوان شد که ایران از این به بعد سقف غنی سازی 3.67 درصد را رعایت نمی کند و یک روز بعد هم بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در مصاحبه با فارس اطلاع داد که سقف اورانیوم غنی شده ایران به 4.5 درصد رسید و سپس در حالت پایا و بهینه فراوری محصول در سطح غنای 4.3 درصد و 4.4 درصد ثابت ماند و در حال حاضر زنجیره های سانتریفیوژ در حالت فراوری حداکثری با غنای بیش از 4 درصد هستند.

گام سوم هم براساس اعلام حسن روحانی رئیس جمهور از روز آدینه 15 شهریور آغاز و سازمان انرژی اتمی موظف شد در زمینه تحقیق و توسعه هر آنچه احتیاج فنی کشور است، بلافاصله آغاز کند و تمام تعهداتی که در زمینه تحقیق و توسعه در برجام مدنظر بوده را کنار بگذارد که اقدامات لازم نیز در این زمینه انجام شد از جمله گازدهی به زنجیره 30 تایی IR6، رونمایی از سانتریفیوژهای IR9 با ظرفیت غنی سازی 50 سو و IR7 با ظرفیت غنی سازی 20 سو و IRS و ... راه اندازی زنجیره های 164 تایی IR4 و IR2m در مجتمع غنی سازی نطنز و ...(بیشتر بخوانید)

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 378

به "شروع غنی سازی و فراوری دوباره اورانیوم در فردو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع غنی سازی و فراوری دوباره اورانیوم در فردو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید